امر به معروف و نهی از منکر نشانه برتری امت اسلامی نسبت به دیگر امت ها است

حجت‌‌الاسلام والمسلمین عبد خدایی ویژگی امت اسلامی را انجام امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: انجام امر به معروف و نهی از منکر سبب برتری امت اسلامی نسبت به دیگر امت ها است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبد خدایی منتخب مردم خراسان رضوی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، امروز در مدرسه جعفریه در جمع طلاب در مورد اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، ابراز کرد: در کتاب جواهر آیات و روایاتی در باب امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است.

وی به آیه ۹۰ سوره نحل اشاره و اظهار کرد: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ به راستى خداوند به عدل و احسان و اداى حق خویشاوندان فرمان مى‏ دهد، و از ناشایستى و کار ناپسند و سرکشى باز مى‏ دارد، او شما را اندرز مى‏ دهد باشد که پند گیرید». طبق این آیه شریفه ابتدا خداوند خود آمر به معروف و ناهی از منکر است و فرمان به عدل و احسان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با تأکید براین که عدل و احسان در کنار هم می تواند جامعه را اداره کند، خاطرنشان کرد: عدل، قوانین عادلانه و احسان، محبت بوده و یک قانون اخلاقی است؛ برای مدیریت یک جامعه، حقوق و اخلاق هر دو لازم است زیرا حقوق به تنهایی خشک می باشد و عواطف، احساسات و محبت را جذب نمی کند.

سفیر سابق ایران در واتیکان با بیان این که اگر احسان باشد و حقوقی نباشد، هرج و مرج خواهد شد، تأکید کرد: افرادی که خوش باطنند و همیشه احسان می کنند، افراد بدخو و بدباطن به آنها دستور می دهند؛ در انجیل آمده اگر به آن طرف صورتت سیلی زد تو طرف دیگر را بگیر تا سیلی بزند، این کار ممکن است دچار ذلت متدینان شود و انسان های طغیانگر و استعمارگر به آنان تسلط یابند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر کسی تجاوز کرد به همان اندازه پاسخش را بدهید ولی از آن طرف اهل احسان و گذشت هم باشید؛ این نکته در مسائل اجتماعی اهمیت بالایی دارد که بایستی هم عدالت و هم احسان باشد و یکی به تنهایی جوابگو نیست.

امر به معروف و نهی از منکر خلق و خو و سجیه الهی است

وی امر به معروف و نهی از منکر را دو سجیّه از سجایای پروردگار برشمرد و بیان کرد: هر کس این دو سجیه الهی را یاری کند خداوند او را عزیز می دارد و هر کس آنها را خوار بشمارد خدا او را خوار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با تأکید بر این که خداوند متعال برای هدایت بندگان مایه زیادی گذاشته، اضافه کرد: خداوند متعال عزیزترین افرادش(همه انبیا و اولیا) را در راه امر به معروف و نهی از منکر و هدایت فرستاده که شهید شده اند؛ پس اگر ما در راه امر به معروف و نهی از منکر و هدایت، هر فعالیتی کنیم نسبت به خدا، کاری نکرده ایم.

منتخب مردم خراسان رضوی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مورد ویژگی پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) که در آیه ۱۵۷ سوره اعراف اشاره شده، گفت: «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ کسانى که از فرستاده و پیامبر امى پیروى مى‏ کنند، که نام [و نشان‏] او را در تورات و انجیل که در نزدشان است، نوشته مى‏ یابند، [همو] که آنان را به نیکى فرمان مى ‏دهد و از ناشایستى باز مى‏ دارد، و پاکیزه ‏ها را بر آنان حلال و پلیدها را حرام مى‏ دارد، و از آنان قید و بندهاى [پیمانهاى‏] سنگین را که بر آنان مقرر شده بود بر مى‏ دارد، و کسانى که به او ایمان آورده و او را گرامى داشته و یارى کرده ‏اند و از نورى که همراه او نازل شده پیروى مى‏ کنند، اینان رستگارند».

استاد حوزه و دانشگاه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از ویژگی های پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) خواند و اظهار کرد: ایشان چیزهای طیب و طاهر را حلال و چیزهای ناپاک را حرام و مردم را از غل و زنجیر خرافات نجات دادند؛ اینان ویژگی های پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) است.

انجام امر به معروف و نهی از منکر سبب برتری امت اسلامی نسبت به دیگر امت ها است

وی ویژگی امت اسلامی را انجام امر به معروف و نهی از منکر عنوان و تصریح کرد: طبق آیه ۱۱۰ سوره آل عمران «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ؛ شما بهترین امتى هستید که براى مردمان پدید آمده‏ اند، که به نیکى فرمان مى‏ دهید و از ناشایستى باز مى‏ دارید و به خداوند ایمان دارید، و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند برایشان بهتر بود، از آنان بعضى مؤمن و بسیارى نافرمانند» امت اسلامی بهترین امت معرفی شده زیرا امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی به نکته ای در این آیه پرداخت و ابراز کرد: این جمله، جمله خبری است پس دلالت بر وجوب دارد؛ برای مثال وقتی در مرحله قانون گذاری قانونی را وضع می کنند برای مثال مقررات ساختمانی در یک منطقه این است که از سه طبقه بیشتر نباشد، صیغه امر و نهی در آن وجود ندارد ولی در مرحله قانون گذاری بوده تا ملت متابعت کنند.

امر به معروف و نهی از منکر از شعائر اسلامی است

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همه پیامبران آمر به معروف و ناهی از منکر بودند ولی به تدریج این مسئله به واسطه ترس‌ها، رودربایستی ها و عوام زدگی مورد غفلت واقع شده است؛ امر به معروف و نهی از منکر از شعارهای اسلامی است و باید ملت های مسلمان آن را انجام دهند.

منتخب مردم خراسان رضوی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به اشکالی که درباره واژه امت اسلامی در این آیه مطرح شده اشاره و تصریح کرد: در این آیه آمده که امت اسلامی بهترین امتند و حال آن که همین امت، امیرمؤمنان (علیه السلام)، امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) را کشتند و آن همه جنایت کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: در اسلام وقتی سخن از امت است در رأس امت پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم) و امام معصوم (علیه السلام) قرار دارند اگر در یک جریانی امام معصوم (علیه السلام) نباشد به آن امت اطلاق نمی شود؛ از این رو در رابطه با حجیت اجماع، عده ای می خواهند بگویند اجماع حجت است؛ اجماعی که گویای این باشد که وجود مقدس امام (علیه السلام) در این اجماع است، به واسطه امام(علیه السلام)حجت است و گرنه اجماع نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی تشریح کرد: برای مثال هزار صفر در کنار یک عدد معنا می یابد و اگر صفرها باشند و عددی نباشد معنایی ندارند ولی اگر در کنار صفرها یک عدد باشد آن وقت معنا پذیرند؛ در صورتی می گوییم امت اسلامی، که در رأس آن امام (علیه السلام) وجود داشته باشد؛ شما بهترین امت هستید زیرا امر به معروف و نهی از منکر می کنید اگر نکنید جزء امت نخواهید بود بنابراین اصل اشکال وارد نیست.

لینک خبر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.