شبیخون فرهنگی ریشه در تاریخ اسلام دارد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در چهارمین جلسه تفسیر قرآن کریم در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی به تفسیر آیات ۴ تا ۶ سوره مبارکه لقمان پرداخت و گفت: طبق چهارمین آیه «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ؛ همان ها که نماز را بر پا می‏ دارند، زکات را ادا می‏ کنند، و به آخرت یقین دارند»، ‌خداوند سه ویژگی‌ برای محسنین و متّقین بیان می کند.

وی افزود: در این آیه یک عمل بدنی اما نشأت گرفته از جوانح و قلب یعنی نماز و ارتباط با پروردگار، یک تکلیف مالی یعنی ادای زکات و ارتباط با مردم و یک عمل قلبی یعنی اعتقاد و یقین به خدا و معاد به عنوان ویژگی های محسنین معرفی شده است.

*تفاوت ایتای زکات و ادعای حقوق بشر

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: ایتای زکات ذکر شده در این آیه تنها به معنای پرداخت زکات از منظر فقهی نیست بلکه بر ارتباط مالی با مردم در همه‌ی عرصه ها تأکید می‌کند؛ این دگرخواهی و توجه به دیگران با دگرخواهی‌های مطرح شده از سوی سایر ملل و شخصیت های غیر مسلمان که داعیه حقوق بشرشان گوش فلک را کر کرده است،‌ تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: دگرخواهی و ایتای زکات مسلمانان برای خدا و نشأت گرفته از اعتقادات الهی است اما دگرخواهی های آن ها به دلایل مختلفی مانند تحکیم موقعیت، جلب توجه دیگران و جذب منافع بیشتر صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: در دنیا همه‌ی انسان‌ها در حال تلاش و حرکت هستند اما تلاش عده‌ای برای آخرت و تلاش برخی برای دنیاست و در این میان خداوند تأکید کرده است که تلاش آن‌هایی که برای آخرت است را در کیفیت، کمیّت و نتیجه فزونی می‌بخشد.

تولیت آستان قدس رضوی به آیه بعد اشاره کرد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ؛ بعضی از مردم سخنان باطل و بیهوده خریداری می‏کنند تا مردم را از روی جهل و نادانی گمراه سازند، و آیات الهی را به استهزا و سخریه گیرند، برای آنها عذاب خوار کننده است».

*غنا؛ مصداق لهو الحدیث

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: در عبارت لهو الحدیث، ابتدا از کلمه لهو و بعد از الحدیث استفاده شده است زیرا لهویت بر سخن بودنش سایه افکنده است؛ لهو الحدیث به سخنان بیهوده و یا سخنانی که با شرایط بد مانند غنا آمیخته باشد اشاره دارد و غنا نیز به عنوان یکی از مصادیق لهو الحدیث ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه چندین شأن نزول برای این آیه ذکر شده است، تصریح کرد: یکی از شأن نزول های این آیه به رفتار تاجر عربی اشاره دارد که با سفر به ایران، داستان‌ها و افسانه های ساختگی را فرا می‌گرفت و آن ها را در میان مردم با هدف قطع سخن‌های حکمت آمیز و داستان های عبرت آموز پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) منتشر می‌کرد.

*ریشه تاریخی شبیخون فرهنگی

عضو هیئت رییسه خبرگان رهبری ادامه داد: در زمان پیامیراکرم (صل الله علیه و آله و سلم)، مراکز قدرت و ثروت به کنیزهای خوش صدا غنا و موسیقی می‌آموختند تا نظر مردم را جلب و آن‌ها را از گرویدن به سخنان پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و حضرت حق دور کنند؛ موضوعی که امروز تحت عنوان تهاجم یا شبیخون فرهنگی با آن مواجه هستیم که انسان را از حق و مأموریت الهی‌ دور می‌سازد و بارها مورد تأکید و هشدار رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: عوامل گمراهی انسان منحصر به سخن لهو و باطل نیست بلکه خودبینی و خودخواهی، شیطان، طاغوت های روزگار، صاحبان قدرت و ثروت و برخی از دانشمندان و هنرمندان نیز در این عرصه قرار می‌گیرند که باید مراقب آن‌ها بود.

یادآور می شود، همزمان با ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر سوره لقمان از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، هر روز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود.

لینک خبر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.