شهادت مستشرقین در رابطه با برابری زن و مرد از نگاه قرآن/ اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر نشانه حیات جامعه است

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی عنوان کرد:

اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر نشانه حیات جامعه است

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی با بیان اینکه بی تفاوتی افراد نسبت به یکدیگر نشانگر مرده بودن جامعه است، گفت: جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر نباشد، حیات ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگسرای معروف؛ به نقل از خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی در ادامه سلسله مباحث قرآن و علوم اجتماعی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به تبیین موضوع “حیات و مرگ اجتماعی” و “ظهور و سقوط تمدن”پرداخت و اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر واکاوی و تبیین بحث الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به عنوان یکی از مباحث مهم نظری تاکید دارند.

وی در ابتدا به تبیین مفهوم “تمدن” اشاره کرد و گفت: “تمدن” به جنبه های سخت افزاری اجتماع گفته می شود؛ معماری، مراکز علمی، حوزه، دانشگاه و دانشمندان از مصادیق جنبه های سخت افزاری هستند؛

*جنبه های حیات و مرگ

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در ادامه با اشاره به اینکه حیات و مرگ دارای دو جنبه حقیقی و اعتباری است، تصریح کرد: هنگامی که جسم از دنیا می رود، مرگ حقیقی انجام شده اما گاهی آبرو و اعتبار انسان از بین می رود، که مرگ اعتباری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مرگ اعتباری در جامعه از اهمیت خاصی برخودار است، تصریح کرد: هنگامی که فردی که از ثروت بسیاری برخوردار باشد و دچار شکست اقتصادی شود، با وجود اینکه جسم او زنده است اما در کار خود مُرده است.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی با بیان اینکه باید از هر دو نوع مرگ سخن گفت زیرا مرگ فقط به معنای از کار افتادن قلب فرد نیست، اظهار داشت: قرآن به تبیین هر دو نوع حیات و مرگ فردی و اجتماعی پرداخته که هرکدام دارای مراتبی هستند.

*مراتب حیات فردی از منظر قرآن کریم‌

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به تبیین مراتب حیات فردی از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: نخستین مرتبه حیات فردی، “حیات گیاهی” است؛ گیاه فقط رشد می کند و فاقد احساس، عقل و شهوت است؛ برخی انسان های بیمار فقط رشد می کنند و غذا می خورند و گویا دیگر نشانه های حیات را ندارند!

*کفار حیات حیوانی دارند
وی در ادامه با بیان اینکه “حیات حیوانی” مرتبه دوم حیات فردی است، به آیه ۱۲ سوره محمد «وَالَّذِینَ کَفَرُوا یَتَمَتَّعُونَ وَیَأْکُلُونَ کَمَا تَأْکُلُ الْأَنْعَامُ» اشاره کرد و گفت: تفاوت حیوانات با انسان این است که فقط شهوت و غضب دارند؛ قرآن در این آیه می فرماید کفار بهره مند می شوند و می خورند همان گونه که حیوانات می خورند؛ قرآن در واقع برای کفار، زندگی حیوانی قائل است زیرا آنها از عقل خود استفاده نمی کنند و به حیات طیبه وارد نمی شوند.

*مراتب حیات انسانی
رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی با اشاره به اینکه “حیات انسانی” مرتبه سوم حیات فردی از منظر قرآن کریم است، اظهار داشت: حیات انسانی به عنوان حیات واقعی و حقیقی دارای مراتب عقلانی، علمی، ایمانی و معنوی است.

حجت الاسلام والمسملین رضایی اصفهانی با بیان اینکه وقتی انسان به سوی علم و عقلانیت گام بردارد، دارای حیات انسانی می شود، گفت: ملاک حیات انسان، سن افراد نیست؛ ممکن است گاهی فردی بیست ساله باشد و به حیات معقول وارد شود اما فردی ۷۰ سال داشته باشد و از نظر عقلی، کودک باشد.

وی با اشاره به آیه ۹۷ سوره نحل«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً»، اظهار داشت: قرآن می فرماید «هرکس از مرد و زن عمل صالح انجام دهد درحالی که مؤمن باشد یقیناً او را به زندگی دلپذیر و پاک زنده می داریم»؛ براساس نگاه قرآن چنین حیاتی، پاک و معنوی است و به شرک، فساد و کفر، آلودگی ندارد.

*نشانه های حیات اجتماعی
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در ادامه به تبیین نشانه های حیات اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: جامعه ای زنده است که “حرکت علمی و معنوی داشته باشد”، “نسبت به امور خوب و بد واکنش نشان دهد” و “در برابر دشمن از خود دفاع کند”.

وی با اشاره به اینکه علم آموزی و عقلانیت نشان دهنده پویایی و حیات یک جامعه است، تصریح کرد: همانطور که وقتی فردی علم نداشته باشد مرده اعتباری است، جامعه هم اگر رشد علمی نداشته باشد فاقد حیات می شود.

*در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، حیات نیست
این استاد حوزه همچنین با بیان اینکه بی تفاوتی افراد نسبت به یکدیگر نشانگر مرده بودن جامعه است، تصریح کرد: جامعه ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر نباشد، حیات ندارد.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی به دفاع کردن در مقابل دشمن اشاره داشت و گفت: امروز بحث فلسطین نشان دهنده حیات اجتماعی مسلمانان است؛ اگر موضوع فلسطین سرد و خاموش شود، نشانه مرگ جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: هرگاه آتش بحث های فلسطین فروکش می کند، شاهد تضعیف کشورهای اسلامی می شویم و هروقت قوی می شود، شاهد تقویت مواضع امت اسلامی در مقابل دشمن می شویم.

*ابعاد مرگ اجتماعی
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به ابعاد مرگ اجتماعی، اظهار داشت: گاهی مرگ اجتماعی به شکل یک بلای الهی و عوامل طبیعی نظیر زلزله صورت می گیرد و گاهی نیز در سایه نابودی حیات علمی، معنوی، سیاسی، اقتصادی و ایمانی محقق می شود.

وی بر لزوم بررسی عوامل پیشرفت و پسرفت حیات اجتماعی تمدن ها تاکید کرد و گفت: امروز که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد استقرار جامعه اسلامی هستیم باید عوامل پیشرفت و پسرفت جامعه را بررسی کرد.

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری مطالبه بر حقی نسبت به لزوم واکاوی بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارند زیرا در درون این بحث، حیات اجتماعی و عوامل پیشرفت اجتماعی نهفته است.

لینک خبر


همچنین ببینید

فریضه امر به معروف و نهی از منکر حافظ فرهنگ اسلامی است

به گزارش خبرنگار ایرنا، امام جماعت مسجد فاطمیه(س) روز سه شنبه در این همایش اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.