ترک امربه‌ معروف و نهی از منکر دلیل لعن یهود از منظر قرآن است

استاد اخلاق حوزه

ترک امر به‌ معروف و نهی از منکر دلیل لعن یهود از منظر قرآن است

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیهی بیان این‌که از منظر مبانی اسلام میزان دشمنی یهود از کفار بدتر است، گفت: ترک فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر مقدمه منفور شدن قوم یهود از منظر مبانی الهی است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر حجت‌الاسلام و المسلین سیداحمد فقیهی در نشست تخصصی قرآن کریم که در مدرس ۵ شبستان بزرگ نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه برگزار شد، به بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی آیه ۷۸ سوره مائده پرداخت و عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید که«لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ عَلی‏ لِسانِ داوُدَ وَ عیسَی ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ؛ کسانی از بنی‌اسرائیل که کفر ورزیدند، به زبان داود و عیسی بن مریم لعنت شدند. این به خاطر آن بود که نافرمانی کردند و پیوسته از حدود الهی تجاوز می‌نمودند.»

کارشناس تخصصی معارف قرآنی با اشاره به این‌که بنی‌اسرائیل از منظر تمام پیامبران الهی مورد مذمت بوده و همیشه مورد لعن قرار می‌گرفتند، اظهار داشت: اساسی‌ترین علت این حقیقت از منظر تفاسیر تمسک این قوم به معصیت و گناهان کبیره است؛ بر این اساس آیه مبارکه در این حقیقت صراحت دارد که نهی در آن‌ها اثر نکرده است این در حالی است که نهی که از منکر نیز از سوی این قوم به‌طور کل کنار گذاشته بودند.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به این‌که منابع تفسیری مختلف در این آیه با ادبیات قابل‌تأملی به تفسیر این فراز از آیه پرداخته‌اند، گفت: در تفسیر المیزان چنین به بیان مسئله پرداخته‌شده است که«این آیه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) را خبر می‌دهد که از اهل کتاب آن‌ها که کفر ورزیدند، به زبان انبیاء خودشان هم لعنت شده‌اند و این لعنت هم به جهت عصیان و کفر پیشگی و تجاوز و عداوت همیشگی آن‌ها بوده است.» بر این مدار قرآن کریم در آیه بعد چنین به توصیف عواقب این عمل پرداخته است که«کانُوا لا یَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ؛ آن‌ها از هیچ کار زشتی که انجام می‌دادند باز‌نمی‌ایستادند و یکدیگر را نهی نمی‌نمودند حقّا که بد بود آنچه می‌کردند.»

وی افزود: باید توجه داشت که این آیه بیانى است براى جمله «وَ کانُوا یَعْتَدُونَ» در آیه قبل که خود برمدار خود در تفاسیر قلم‌فرسایی‌های دیده است.

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به این‌که از منظر قرآن کریم حقیقت ترک فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر مقدمه این نتیجه قرآن در بیان عواقب این قوم شده است، عنوان کرد: رسول گرامی اسلام در ذیل این آیه به اصحاب و نزدیکان فرمودند«به خدا سوگند شما هم یا این است که امر به‌ معروف و نهى از منکر می‌کنید و مردم را به‌سوی حق واداشته و به آن سوق می‌دهید، یا آنکه به‌طور مسلم بین شما تنافر و دشمنى می‌اندازد و نیز به‌طور مسلم شما را هم لعنت و از رحمت خود دور خواهد نمود، همان‌طوری که آن‌ها را لعنت کرد.»

این کارشناس تخصصی با بیان این‌که در آیه ۸۱ سوره مائده نکته‌هایی جامع شناسی از سوی خداوند متعال در بیان آثار ترک امر به‌ معروف و نهی از منکر بیان‌شده است، اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است«وَ لَوْ کانُوا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِیِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِیاءَ وَ لکِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ؛ و اگر آن‌ها به خدا و پیامبر و آنچه بر او فرود آمده ایمان داشتند آن‌ها را مشرکان را دوست نمی‌گرفتند و لکن بسیاری از آن‌ها نافرمان‌اند.»

استاد اخلاق حوزه با بیان این‌که از منظر مبانی اسلام میزان دشمنی یهود از کفار بدتر است، ابراز داشت: یکی از اساسی‌ترین پیام‌های این آیه چنین بیان‌شده است که«اگر آن‌ها که همان اهل کتاب باشند به خدا و نبى او محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و قرآنى که به آن جناب نازل‌شده ایمان می‌آوردند و یا به پیغمبر خود و کتابى که به او نازل‌شده مثلاً موسى و توراتش ایمان می‌داشتند هیچ‌وقت کفار را دوست خود نمی‌گرفتند، براى اینکه ایمان چیزى است که تمامى اسباب را هر چه هم از آن مؤثرتر نباشد تحت‌الشعاع خود قرار داده و از بین می‌برد، ولیکن عده بسیارى از آنان فاسق و سرپیچ ازایمان‌اند.»

لینک خبر


همچنین ببینید

آموزش ضابطین امر به معروف و نهی از منکر در کهگیلویه

آموزش ضابطین امر به معروف و نهی از منکر در کهگیلویه

  به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف؛ به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.