عقل سلیم وجود امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرد

معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان

عقل سلیم وجود امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرد

سرهنگ علیرضا پریور با بیان اینکه قرآن سه وظیفه نماز، زکات و امر به معروف را برای جامعه اسلامی مشخص کرده است گفت: مشکل امروز جامعه ما این نیست که اثبات کنیم امر به معروف باید باشد یا نه؟ زیرا عقل سلیم وجود این مهم را می پذیرد.

 

به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف؛ به نقل از ایرنا به گفته برخی کارشناسان و صاحبنظران در حوزه دینی و اجتماعی وجود عینی و ملموس و رو به رشد برخی از آسیب های اجتماعی در جامعه پس از گذشت حدود چهار دهه از عمر انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی نشان از ناتوانی ساز و کارهای اجرایی و ساختاری متولیان امر به معروف و نهی از منکر در اقناع پذیری جامعه دارد و نظر به فضای ارتباطی ایجاد شده در جامعه پیرامونی ضرورت بازنگری جدی در شیوه های سنتی این فریضه مهم احساس می شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کرمان به منظور ترویج فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر همزمان با ایام ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با موضوع موانع پیش روی اجرای این فریضه اسلامی و بررسی نقاط ضعف و قوت شیوه های کاری گذشته و تعریف شاخصه های امر به معروف و نهی از منکر با نگاه جامعه امروزی در راستای احیای این فریضه و در نهایت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رسیدن به یک جامعه سالم با حضور کارشناسان و صاحب نظران ذیربط کرد.

در این میزگرد ‘محمد سلطانزاده ‘دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان ، ‘ سرهنگ علیرضا پریور ‘معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان ، ‘سید مهدی هاشمی ‘کارشناس اجتماعی و رئیس گروه بازرسی ستاد صیانت از حقوق شهروندی و ‘حجت الاسلام مهدی عربپور’ امام جمعه موقت کرمان نظرات خود پیرامون موضوع امر به معروف و نهی و وجود چالش های موجود بر سر راه اجرای این فریضه ها با وجود برخورداری از بار قانونی و حقوقی را ارایه دادند.

* عقل سلیم وجود امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرد
سرهنگ علیرضا پریور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان با بیان اینکه قرآن سه وظیفه نماز، زکات و امر به معروف را برای جامعه اسلامی مشخص کرده است گفت: مشکل امروز جامعه ما این نیست که اثبات کنیم امر به معروف باید باشد یا نه؟ زیرا عقل سلیم وجود این مهم را می پذیرد.

وی افزود: سئوال این است، چرا امروز و در یک جامعه اسلامی که امر به معروف یکی از فروع دین و یکی از وظایف حکومت اسلامی است، مردم این مهم را انجام نمی دهند که البته دلایل متعددی دارد.

وی اظهار کرد: آیا ما تمام مقدمات و ساز و کارهای را برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آماده کرده ایم و آیا مردم آن را پذیرفته اند؟

وی به برخی مسائل تاریخی در کشور اشاره و تصریح کرد: ما نمی توانیم برخی از این موارد را نادیده بگیریم تا زمانی که ضرب المثل هایی چون ‘دستت را روی کلاه خودت بگذار که باد نبرد’ را داریم نمی توان امیدی به فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه داشت .

سرهنگ پریور ادامه داد: ما نمی توانیم مسائل تاریخی را در بخش امر به معروف نادیده بگیریم و این امر مهم است که ما به روز نیستیم لذا مردم این مهم را انجام نمی دهند.

وی تاکید کرد: ما نباید احکام را به شکلی که هزاران سال قبل آمده به همان شکل در حال حاضر اجرا کنیم بلکه ما باید به فرموده بزرگان دینی فرزند زمان خود باشیم یعنی شرایط زمان خود را درک کرده و با تغییر زمانه متناسب سازی کنیم .

وی با بیان اینکه تک تک افراد جامعه باید نسبت به مسائل موجود احساس مسئولیت کنند تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکری که ما دنبالش هستیم در جوامع دیگر با احساس مسئولیت کردن افراد جامعه در حال اجرا است.

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: ما اکنون در جامعه ایران مساله ای تحت عنوان فرهنگ رسمی و غیرر رسمی داریم.

وی بیان اینکه در کدام جوامع فرهنگ غیررسمی شکل می گیرد؟ گفت: در جوامعی که به دلیل بینشی در بین افراد جامعه و تضاد بین فرهنگ رسمی که نظام حاکمه آن را ابلاغ و حمایت می کند با آنچه که مردم می پذیرند به وجود می آید.

وی بیان کرد: اکنون افراد جامعه به افرادی که مدعی امر به معروف و نهی از منکر هستند اعتماد نمی کنند لذا برای تغییر رفتار در جامعه اول باید ذهنیت مردم را در مورد افرادی که قرار است امر به معروف کنند بسنجیم و اگر این نگرش با این افراد در تضاد باشد، قطعا باید بدانیم که تقابل شکل می گیرد.

سرهنگ پریور ادامه داد: آیا افراد جامعه افرادی را که امر به معروف می کنند می پذیرند و اگر نمی پذیرند چرا؟

وی گفت: ما بر اساس ذهنیات خودمان در زمینه امر به معروف و نهی از منکر برنامه ریزی می کنیم و این برنامه ریزی را نیز تغییر هم نمی دهیم.

وی افزود: باید دید جامعه تا چه اندازه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر گرایش نشان داده و اگر نداده اند، آیا روش های ما درست بوده و نباید در روش ها تغییری ایجاد کنیم؟

* تغییر در روشهای عملی امر به معروف ضرورتی انکار ناپذیر
سرهنگ پریور تصریح کرد: آثار و شواهد زیادی دال براین است که راهی را تاکنون در بخش اجرای امر به معروف و نهی از منکر رفته ایم ما را به نتیجه نرسانده لذا باید تغییر روش دهیم و علمی تر، دقیق تر و بر اساس مسائل روز اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: اگر با همین روش های متداول برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیش برویم باز هم بدنه جامعه از ما فاصله اش بیشتر و بیشتر خواهد شد.

سرهنگ پریور با بیان اینکه جایگاه مکارم و رذایل اخلاقی در جامعه ما به چه صورت است؟ افزود: ما قبول داریم امر به معروف باید باشد، شاید نیاز باشد جاهایی عنوانش را تغییر دهیم و این ضرورت جامعه است و اگر غیر از این باشد ممکن است جامعه متزلزل شود.

به گفته این کارشناس روش های اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید با توجه به شرایط زمان و مکان و تغییرات اجتماعی تغییر پیدا کند و باید سعی کنیم نگرش اجتماع را نسبت به افرادی که امر به معروف و نهی از منکر انجام را می دهند تغییر دهیم.

وی گفت: نقد اصلی من این است، زمانی که مساله مهم امر به معروف و نهی از منکر فقط به این ستاد محول شد، نتیجه گیری دشوار می شود لذا امر به معروف یا مسئولیت و تعهد اجتماعی نباید تنها به ستاد واگذار شود.

* نام امر به معروف به تعهد اجتماعی تغییر داده شود
معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با بیان اینکه برای زدودن حساسیت جامعه از واژه های امر به معروف و نهی از منکر که بر اثر روشهای جهشی و چکشی و بدون مطالعه انجام گرفته می توان نام امر به معروف و نهی از منکر را به تعهد اجتماعی تغییر دهیم و معنای واقعی این فریضه را برای آحاد مردم بخصوص جوانان تبیین کرد و جا انداخت .

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی یک وظیفه اجتماعی است و نباید فقط به ستاد امر به معروف محول و منحصر شود بلکه آموزش و پرورش، نظام های فرهنگی و اجتماعی نیز می توانند در این خصوص رهگشا و اثر گذار باشند.

وی با بیان اینکه ثواب بسیاری از موارد قابل قیاس با انجام امر به معروف و نهی از منکر نیست تصریح کرد: در حالی که ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و ما هنوز نتوانسته ایم این مهم را در جامعه نهادینه کنیم.

سرهنگ پریور افزود: در گذشته همه افراد یک محل در قبال افراد دور و بر خود احساس مسئولیت می کردند در حالی که اکنون همین حداقل را نیز از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه رفتارهای هیجانی در یک زمان خاص شکل می گیرند و به مرور حذف می شوند گفت: اما رفتارهای دائمی و همیشگی و ماندگار هستند و ما رفتار دائمی و مستمر در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نداریم.

وی به وجود منکرات زیاد در جامعه اشاره کرد و گفت: آیا فردی پیدا می شود به انجام دهنده این منکرات تذکر دهد.

سرهنگ پریور تصریح کرد: مردم پیرو خواص هستند لذا خواص باید در بخش امر به معروف کار کنند.

وی گفت: همه باید وظیفه خود را در بخش انجام فریضتین انجام دهند و اگر وظیفه زیربنایی انجام نشود با همین روند جلو می رویم و در جا خواهیم زد.

وی ادامه داد: جامعه امر به معروف و نهی از منکر را بیشتر در ۲ یا سه مصداق مشخص مانند رعایت حجاب می دانند که البته به نوعی تاکید بر حجاب کار درستی است اما سئوال اینجاست که چرا روز به روز وضعیت حجاب در جامعه بدتر شده است.

وی به وجود دروغ، تهمت و غیبت در جامعه اشاره کرد و گفت: نپرداختن به فریضتین پایه های جامعه را متزلزل می کند و آیا ما در حذف این مهم از بین مردم و خواص برنامه ریزی کرده ایم؟

وی گفت: گفتار چیز دیگری و رفتار چیز دیگری است و لذا باید گفتار و رفتارمان برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر یکی باشد و با وجود تضاد و نفاق ، مردم در این بخش دچار مشکل می شوند.

سرهنگ پریور تصریح کرد: ما باید تعهد را در جامعه فراگیر کنیم و به باور برسانیم و باید از نقطه ای شروع کنیم که دارای باور عمومی است و نباید شروع این مهم از جایی باشد که بخش از جامعه در تقابل با ما باشند لذا باید آسیب شناسی کنیم و نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و برنامه ریزی داشته باشیم.

لینک خبر


همچنین ببینید

ابلاغ دستورالعمل «امربه معروف و نهی از منکر» به مدارس

به گزارش خبرگزاری فرهنگسرای معروف علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.