ضابطان قضایی مکلف‌اند با جرایم مشهود برخورد کنند

این کارشناس مسائل دینی

تعریف حداقل از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

غفاری اظهار کرد: یکی از عللی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ایجاد نمی شود، تعریف حداقلی است که ما از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ارائه کرده ایم.

 

به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا اجرای امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان یکی از فروع دین و اجتماعی ترین فریضه دین مبین اسلام، همواره در قرآن کریم و روایات ائمه معصوم(علیهم السلام) مورد تاکید قرار گرفته است به گونه ای که تمامی اهل بیت(علیهم السلام) همه عبادات و احکام دین را در برابر آن همچون قطره در مقابل دریا دانسته اند.

لزوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر بارها از سوی علما و کارشناسان حوزوی و دانشگاه، مورد تاکید قرار گرفته اما با وجود تمام جلسه هایی که مسئولان اقدام به برگزاری آن کرده اند، همچنان این فریضه واجب دینی در فراموشی است و کمتر کسی نسبت به اجرای درست و اصولی آن اقدام می کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان زنجان با دعوت از دکتر حسن طغرانگار عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و عضو دانشگاهی شورای علمی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان، حجت الاسلام سعید احمدی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز زنجان و حجت الاسلام سعید غفاری کارشناس مسائل دینی، به بررسی علل اجرا نشدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و ارتباط آن با حقوق شهروندی پرداخت.

* لازمه اجرای امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد مفاهمه بین افراد است
حجت الاسلام سعید احمدی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز زنجان اظهار کرد: در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر از سوی دوستان و آشنایان مطرح شود، به حتم تاثیر بسیار موثری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این موضوع در خصوص افرادی که به شکل سازمان یافته اقدام به ترویج ناهنجاری در جامعه می کنند صدق نمی کند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز زنجان گفت: زمانی که ادبیات مفاهمه در بین لایه های مختلف جامعه شکل بگیرد امر به معروف و نهی از منکر هم می تواند تاثیر گذار باشد.

احمدی اضافه کرد: از سوی دیگر کسانی که از سوی حکومت مسئول اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر هستند، در قالب های مختلف از جمله گشت ارشاد، باید آموزش های لازم را دیده و از زبان گویا و مهربانی برای تاثیرگذاری برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه در خیابان این ادبیات مفاهمه ایجاد نمی شود، تصریح کرد: تا این ادبیات ایجاد نشود نباید منتظر تاثیر مثبت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بود، این ادبیات مفاهمه برای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است.

* امر به معروف و نهی از منکر از شئون توحید اجتماعی است
سعید غفاری این کارشناس مسائل دینی گفت: بحث امر به معروف و نهی از منکر یکی از شئون توحید اجتماعی، احکام اجتماعی و معارف دین است.

وی  افزود: اگر بخواهیم یک نگاه عمیق نسبت به مباحث دین داشته باشیم، در ابتدا توحید اجتماعی یکی از مهمترین مباحثی است که باید مد نظر قرار گیرد که در آن زیرساخت اجتماعی و معرفتی در نگاه دین وجود دارد که با لحاظ آن، بابی به نام امر به معروف و نهی از منکر در آن تعبیه شده که پشتوانه آن را این معارف تشکیل می دهند.

*در دامن قرآن و معارف امر به معروف و نهی از منکر و حقوق شهروندی همدیگر را پیدا می کنند
وی یادآورشد: در دامن قرآن و معارف دینی، فریضه امر به معروف و نهی از منکر و بحث حقوق شهروندی می توانند همدیگر را پیدا کنند و به فهم مشترک برسند.

غفاری اظهار کرد: تعریف روشنی از امر به معروف و نهی از منکر در دامن تعاریف دینی نداریم همانگونه که همچنان تعریف روشنی از حقوق شهروندی مطرح نشده است.

این کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: باید تعریف ها برای یافتن همسویی میان این ۲ ارزش، مشخص شود تا بتوان تقابل یا همسویی آنها را بررسی کرد.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی شاید این معنا را در خود داشته باشد که اموری که هر فردی انجام می دهد و گاه در برخی موارد اجازه دخل و تصرف سایرین در آن وجود ندارد، با چنین تعریفی میان امر به معروف و نهی از منکر و حقوق شهروندی تعارض ایجاد می شود.

غفاری اضافه کرد: باید تعریف مشخصی از حقوق شهروندی ارائه شود و این تعریف را ما نمی توانیم ارائه دهیم.

این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: یکی از مبانی معرفتی امر به معروف و نهی از منکر این است که جامعه را یک حقیقت واحد می بیند و نه اجزای متکثر، آنچه که از روایت ها هم به دست می آید.

وی افزود: یکی از مباحث امر به معروف و نهی از منکر در دامن دین، این است که جامعه را یک موجود واحد می بیند.

*امر به معروف و نهی از منکر یک بحث توحیدی است
این کارشناس مسائل دینی گفت: کلمه امر، به معنای توصیه و نصیحت نیست بلکه یکی از شئون حکومتی در دین اسلام است.

وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از شئون حکومتی نظام اسلامی است و فقط هم بحث لسان نیست، چون این فریضه را بد ادا کرده ایم، جامعه اجرای آن را طرد کرده است.

غفاری تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر بابی است که به وسیله آن زمینه اقامه سایر فرایض دینی محقق می شود و یکی از شئون اجتماعی تحقق مبانی دین است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: حقوق اجتماعی مسلمان ها به غیر از امر به معروف و نهی از منکر است و در آن حدود اخلاقی مسلمانان مطرح شده و می تواند پیوند عمیقی با حقوق شهروندی پیدا کند.

وی تصریح کرد: امر به معروف، امر است و کسی اجازه تخطی ندارد و باید تبعیت کرد و این وظیفه خود افراد نسبت به توحید اجتماعی و یکی از امتدادهای توحید اجتماعی حکومت است.

* تعریف حداقل از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
غفاری اظهار کرد: یکی از عللی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ایجاد نمی شود، تعریف حداقلی است که ما از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ارائه کرده ایم.

این کارشناس مسائل دینی گفت: کسی که دعوت به معروف می کند از یک نگاه حق، نگاه می کند اما به این معنا نیست که امر بکند، بلکه باید دعوت به معروف رخ دهد، معروف در جامعه یک بحث حقیقی است.

وی ابراز کرد: از نکاتی که ما هم اکنون با آن مواجه هستیم، بحث عیسی به دین خود، موسی به دین خود است، در حالی که این بحث منافات با امر به معروف و نهی از منکر دارد.

غفاری افزود: کسی که به امر به معروف و نهی از منکر پایبند است، باید بپذیرد که معروف ها و منکرهای ثابتی داریم و به هیچ عنوان نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه امروز در جامعه دچار نسبی گرایی هستیم، گفت: معروف ها را به عنوان معروف های ثابت نپذیرفته اند و اغلب آنچه که رفتار مردم را شکل می دهد، اندیشه های آنان است.

وی یادآورشد: تمامی زیر ساخت های اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه ایجاد شود، اگر چنین نبود نباید انتظار اجرای آن را هم داشت و باید متوجه بود که در امر به معروف و نهی از منکر عقلانیت نهفته است.

* برخورد ایجابی در امر به معروف و نهی از منکر نیازمند پشتوانه فکری است
غفاری خاطرنشان کرد: هر مکتبی که وارد عرصه حیات می شود، بیشتر از اینکه یک باید و نباید باشد، یک اندیشه و تعقل است و هر تمدنی ابتدا یک اندیشه است و از سر ریز آن اندیشه، بایدها و نبایدهایی استخراج می شود.

این کارشناس مسائل دینی گفت: سرنوشت هر جامعه را عقلای آن جامعه مشخص می کنند، امر به معروف این است، به گونه ای فکر ایجابی بکنید که اندیشه ای در آن نهفته باشد.

وی ادامه داد: در صورت وجود نگاه عقلایی به امر به معروف و نهی از منکر، نگاه علت گرا در مسائل فرهنگی حاکم و مسائل و ناهنجاری ها از ریشه برطرف می شود.

لینک خبر


همچنین ببینید

عاشورا تا اربعین می ‎ تواند دوره‌ای برای احیای امر به معروف و نهی از منکر جامعه باشد

اربعین نماد یقین و ایمان به پیام عاشورا است و فلسفه اربعین امام حسین(ع) همان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.