رسانه ها در تذکر امر به معروف و نهی از منکر پیشگام باشند

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری

رسانه ها در تذکر امر به معروف و نهی از منکر پیشگام باشند

عبدالصمد سعیدی گفت: در سطح دوم نقش نخبگان و رسانه ها در اقامه این فریضه بسیار با اهمیت است و رسانه ها باید در تذکر دادن نسبت به امر به معروف و نهی ار منکر پیشگام باشند و به روش ها و مصادیق این فریضه از طریق رسانه ها و نخبگان پرداخته شود.

 

به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف؛ به نقل از ایرنا فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر به دلیل آنکه مغفول مانده و به نوعی فراموش شده، از ضرورت هایی است که برای تکامل انسان باید مورد توجه قرار گیرد.

امام محمدباقر(علیه السلام) می فرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر واجب بزرگی است که پابرجایی سایر واجبات به آن بستگی دارد»، و از این سخن چنین استنباط می شود که فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر از لوازم حکومت اسلامی بشمار می رود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد به منظور تبیین این فریضه مهم اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با حضور صاحبنظران این حوزه کرده است، در این میزگرد بندهایی از قانون ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نقش رسانه ها در تبیین این فریضه مهم و الهی مورد بررسی قرار گرفت.

عبدالصمد سعیدی جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری گفت: در بحث اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آیات و روایات فراوانی وجود دارد و مهمترین واجب الهی فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی اصل هشتم قانون اساسی آمده که دولت جمهوری اسلامی موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر است و امام راحل نیز در سال ۵۸ به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل اداره‌ای با نام امر به معروف و نهی از منکر را ابلاغ کردند که در آن زمان تشکیل نشد.

سعیدی گفت: در سال ۱۳۷۲ اساسنامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اما قانونی برای اجرای این فریضه وجود نداشت تا در سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را به تصویب رساند.

وی با قرائت آیات و احادیثی در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه افزود: به فرموده امام محمدباقر(علیه السلام)؛ امر به معروف و نهی از منکر ادامه راه انبیاست و شیوه صالحان و واجبی است که سایر واجب براساس آن برپا می شود.

این استاد دانشگاه افزود: مهمترین اصلی که در امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و باید در جامعه پیاده شود، تبیین مبانی این فریضه می باشد تا احکام و مصادیق و روش های آن به مردم آموزش داده شود.

به گفته وی، مهمترین رسالت ابتدایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر آموزش همگانی برای اقامه این فریضه الهی است و سازماندهی، شناسایی و به کارگیری طلایه داران امر به معروف در اولویت بعد است.

سعیدی افزود: امر به معروف و نهی از منکر در حالت کلی برعهده همه مردم است، اما در سه سطح عموم مردم، سطح رسانه ها و نخبگان برعهده دولت و حکومت است.

به گفته وی، مهمترین اقدام برای تحقق همگانی امر به معروف و نهی از منکر این است که همه افراد اگر معروفی را دیدند، ترویج کنند، یا اگر منکری را هم دیدند آن را متذکر شوند و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند زبان تذکر از قدرت شمشیر برنده تر است.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری گفت: در سطح دوم نقش نخبگان و رسانه ها در اقامه این فریضه بسیار با اهمیت است و رسانه ها باید در تذکر دادن نسبت به امر به معروف و نهی ار منکر پیشگام باشند و به روش ها و مصادیق این فریضه از طریق رسانه ها و نخبگان پرداخته شود.

به گفته وی در سطح سوم که اقامه امر به معروف و نهی از منکر برعهده حکومت و دولت است که در بخشی سازوکارها برای پیشگیری از منکرات قوه قضاییه و نیروی انتظامی مسئول هستند.

این استاد دانشگاه افزود: کسی که می خواهد آمر به معروف و ناهی از منکر باشد، باید دارای چهار شرط علم و آگاهی، اثرگذاری، اصرار و استمرار بر عمل و نداشتن مفسده باشد.

سعیدی اظهار کرد: جایی که احساس خطر برای اسلام باشد در راستای امر به معروف و نهی از منکر حتی انسان می تواند جان خود را در این راه فدا کند.

وی در خصوص نقش رسانه ها در این زمینه افزود: پرداختن صرف به امر به معروف و نهی از منکر کافی نیست و باید رسانه ها در این زمینه نقش آفرینی بیشتری کنند و از توان و ظرفیت های اطلاع رسانی در این زمینه بهره بگیرند.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری درباره این نکته که عده ای می خواهند جای معروف و منکر را عوض کنند، افزود: در این زمینه باید تبیین معروفات و منکر برای مردم در اولویت باشد و ابتدا خوبی ها و ارزشها و معروفات و ضد ارزشها برای مردم شناخته شود.

به گفته وی، هنگامی که مرز بین معروف و منکر از بین می رود، شناخت معروفات و منکرات برای مردم سخت می شود از این رو باید معروفات و منکرات در همه زمینه ها برای مردم معرفی شود.

سعیدی افزود: در حوزه معروفات و منکرات اقتصادی باید به این مساله پرداخته شود که کسب حلال، رونق کسب و کار، قناعت، صدقه، تولید با کیفیت، صدقه و پرداخت، مشارکت در توسعه و آبادانی و استفاده از اجناس ایرانی به عنوان معروف و قاچاق کالا، ارتشا و رشوه به عنوان منکرات احصا شده است.

 

لینک خبر


همچنین ببینید

برای نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید نگاه مسئولانه داشت

به گزارش خبرگزاری فرهنگسرای معروف به نقل از مشرق، عزت الله ضرغامی بعدازظهر پنج شنبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.