حجاب را به مقوله سیاسی در جامعه تبدیل کرده‌اند

گفت‌وگو با کارشناسان حوزه عفاف و حجاب؛

حجاب را به مقوله سیاسی در جامعه تبدیل کرده‌اند

کارشناسان حوزه عفاف و حجاب در میزگردی تبدیل شدن حجاب به مقوله‌ای سیاسی در جامعه را از علل بدحجابی و کارکرد حجاب در بحث حفظ خانواده و آرامش فردی را امری فراموش شده دانستند.

 

به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف؛ به نقل از خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، طی سال‌های گذشته موضوع «حجاب و عفاف» به موضوعی داغ و بحث‌ برانگیز در جامعه تبدیل و واکنش‌های بسیاری از سوی مردم، دغدغه‌مندان و مسئولان نسبت به وضعیت کنونی حجاب در جامعه مطرح شده است.

از این رو به گفت‌وگو با «شیدا نیکوروین» مدرس دانشگاه در رشته فقه و حقوق اسلامی، مدیرعامل کانون میثاق و زندگی که در حوزه زنان و خانواده فعالیت دارد و تهیه‌کننده و کارگردان مستند تلویزیونی «بی مرز با حجاب»، دکتر «زهرا کوهساری» معاون فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، دکتر «فضه سادات حسینی» مجری و گوینده خبر و «زینب هاشمی» کارشناس گردشگری و فردی که متحول شده است، پرداختیم.

موضوع میزگرد و گفت‌وگوی ما عفاف و حجاب است و به دنبال شناسایی راهکارهای صحیح ترویج عفاف و حجاب در جامعه هستیم. لذا در گام نخست درخواستم از بزرگوران این است که تعریفشان از حجاب، حیا و عفاف را ارائه فرمایند.

کوهساری: ما در تمامی مباحث علمی، با دو بحث اساسی در رابطه با موضوع مواجه هستیم. یکی بحث چیستی و دیگر بحث چرایی موضوع است. چیستی عفاف و حجاب را همه ما بر اساس تعاریفی که وجود دارد، به آن آگاه هستیم. آنچه در قرآن کریم در مورد حجاب، حجاب زن مسلمان و زنان پیامبر آمده است، مبنای چیستی عفاف و حجاب است.

در کنار حجاب، موضوعاتی با عنوان «حیا» و «عفاف» نیز داریم که این موضوعات شامل آقایان و خانم‌ها می‌شود و رعایت آن تنها بر عهده بانوان نیست. مادامی که زن بخواهد حریم حیا و عفاف را رعایت بکند؛ اما از چشم نامحرمی که آلوده به کید شیطان است، در امان نباشد آن حیا و عفاف نقش بر آب شده است. در مقابل هم، مرد اگر بخواهد حیا و عفاف را رعایت کند و خانم نپذیرد و آن را به مخاطره بیاندازد، سودی نخواهد داشت.

پس در همین ابتدای بحث به این نتیجه می‌رسیم عفاف، حجاب و حیا تنها مربوط به خانم‌ها نیست و شامل آقایان نیز می‌شود. و با توجه به اینکه حجاب و عفاف مقوله‌ای با هدف بازدارندگی انسان از گناه است، ضعف‌ها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه ما چیست؟

نیکوروین: تفاوت‌های عفاف و حجاب در کشور ایران با دیگر کشورها ما را به نتایج قابل تاملی می‌رساند؛ البته باید زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجود در کشورها را نیز در نظر گرفت.

فروپاشی خانواده‌ها زمینه حمله نظامی دشمنان است

در کشور ایران، پس از پیروزی انقلاب، امپریالیسم و نظام سلطه دریافت که با نظامی‌گری نمی‌تواند بر ایران تسلط یابد، لذا از همان سال‌های نخست پیروزی انقلاب به دنبال تسلط فرهنگی بود که در راستای این تسلط، استحاله و تهاجم فرهنگی صورت گرفت. به یاد دارم در آن سال‌ها، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا قسم خورد که من کاری می‌کنم که تا فلان سال هیچ دختر باکره‌ای در جمهوری اسلامی ایران باقی نماند و لازمه این کار را نیز تخصیص بودجه‌ کلان دانست.

آنان زنان را در کشورهای مختلف اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی هدف قرار داده‌اند؛ چرا که آنان می‌دانند ارزش‌ها از نسلی به نسل دیگری منتقل می‌شود و اگر زنان با چالش مواجه بشوند، دیگر نقش مادری و همسری را به خوبی ایفا نمی‌کنند. آنان به دنبال این هستند که اگر یک آقا و یک خانم به هر شکلی زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند، تلقی همسری از هم نداشته و احساس مسئولیتی نسبت به هم نداشته باشند. در نتیجه مسئولیتی به نام مادری و همسری را به یدک نمی‌کشند؛ ولو مادر بیولوژیکی آن فرزندی باشند که خواسته و ناخواسته از آنان متولد شده باشد.

هدف دشمنان از این کار چیست؟

فرهنگ اسلامی برای نقش مادر و همسر اهمیت فوق العاده‌ای قائل است. در دوران دفاع مقدس که دوران درخشان تاریخ صد ساله اخیر کشورمان است، این نکته به خوبی قابل توجه بود. من به یاد دارم در آن دوران وقتی خبرنگاران از رزمندگان در مورد حضورشان در جبهه‌ها می‌پرسیدند، آنان پاسخ می‌دادند که به جبهه‌ها آمده‌ایم تا حجاب زنان جامعه‌مان حفظ شود. برای من جای سوال بود که مرزهای کشور چه ربطی به حجاب دارد؟ پاسخ سوالم را در سخنان یکی از اندیشمندان غربی دریافتم. وی می‌گوید: «اگر زنی نقش مادری و همسری خود را در جامعه ایفا نکند، با چالشی روبرو خواهد شد که درب‌ها برای حمله نظامی باز می‌شود»؛ چرا که این زن دیگر مادر نیست که دفاع از مرزهای کشور را به عنوان یک ارزش به فرزند خود منتقل کند.

بنابراین زنان به عنوان مهمترین هدف برای کارزار سیاسی و فرهنگی در کشور انتخاب شدند تا هر دختر و زنی از مونث بودن خود ابراز نگرانی کند و دختران بگویند ای کاش دختر نبودیم تا این پارچه را به سر بیاندازیم و پسران هم بگویند که ای کاش پسر نبودیم که به سربازی برویم. بدین صورت دروازه‌های یک کشور به سوی دشمن به راحتی گشوده شود و لشکرهای نظامی بدون درگیری وارد خاک کشور هدف شوند.

«حجاب مُد» به دنبال حذف کارکردهای حجاب است

در ادامه لازم است به بررسی تفاوت‌های زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عفاف و حجاب در ایران و سایر کشورها بپردازیم. در برخی از کشورهای سنتی همچون تونس که خانواده‌ها هسته‌ای هستند، بانوان اجازه دارند که روسری به سر داشته باشند اما برای رعایت این نوع حجاب محدودیت دارند. جالب است که بدانید پلیس تونس سر خیابان‌ها می‌ایستاد و کلیپس روسری خانم‌ها را جمع می‌کند تا حجاب آن کارکرد خود را نداشته باشد. تونسی‌ها اجازه دارند چیزی بر سر داشته باشند، اما اجازه ندارند آن را کامل ببندند و حجاب حداکثری رعایت بشود. حاکمیت به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند با نگاه دینی و سنتی مردمش مقابله کند اما می‌تواند به آنان امر کند که اینگونه حجاب داشته باشید.

یعنی حجاب حداقلی.

نیکوروین: بله. خواست حاکمیت این است که مردم به حداقل اکتفا بکنند و البته خود تونسی‌ها هم می‌دانند که شرع به این حجاب نمی‌گوید و این یک نوع پوشش است.

پدیده‌ای که امروز چه در کشورمان و چه در کشورهای دیگر با آن روبرو هستیم، برپایی جشنواره‌های مد و لباس است. این پدیده خواسته یا ناخواسته، حجاب اسلامی معقول و شرعی را به چالش می‌کشد. حجاب مد بدین معناست که تو حجاب داشته باش، اما به قدری زیبا و خوش تیپ باش که همه به تو نگاه کنند. این دیگر کارکرد حجاب را ندارد چرا که تشریح حجاب یعنی اینکه دیده نشوی. اگر قرار است جوری ظاهر بشوی که دیده بشوی این دیگر حجاب نیست. خیلی از دختر خانم‌های دانشجو در نشست‌های دانشجویی به من می‌گویند که ما توانستیم با نوع حجابمان بسیاری را به خود جذب کنیم. به آنان آفرین می‌گویم، اما توصیه می‌کنم که نامحرم را به خود جذب نکنید و شبیه بدحجابان نشوید.

در کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه که قانون منع حجاب وجود دارد، آن‌هایی که از نگاه ما بدحجاب هستند در آن کشور تلاش‌های غیر قابل تصوری برای حفظ همان حداقل حجاب انجام می‌دهند که مورد ستایش است و ما باید شرایط سیاسی و اجتماعی هر کشوری را در نظر بگیریم. لذا باید هر فرد را با توجه به بسترهای موجود ارزیابی کرد و به آن فرد نمره داد.

حجاب ایده آل، حجابی است که کارکردهای حجاب را حفظ کند. پس به نظر من سخت‌گیری در برخی موارد که کارکرد حجاب را به خطر نمی‌اندازد، موضوعیتی ندارد. همچنین عفاف روح حجاب است اما برخی مطرح می‌کنند که ما باید فقط بر عفاف تکیه داشته باشیم که من با این نظر موافق نیستم. شکلی که معرف روح است را نباید حذف کنیم.

لینک خبر


همچنین ببینید

بزرگترین معروف انقلاب اسلامی زنده کردن نام خدا در دنیا بود

به گزارش خبرگزاری فرهنگسرای معروف به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.