آموزش ضابطین امر به معروف و نهی از منکر در کهگیلویه

نقش زنان درفریضه امر به معروف و نهى از منکر از دیدگاه قرآن

پس از پيامبر بانوان، در حوزه آگاهى و توان خود، مردم، به ويژه نوجوانان و زنان تازه مسلمان و كنيزكان را به وظايف دينى توجه میدادند و با اندرز و موعظت، آنان را از بدى‏ها و گناه باز می‏داشتند.

 

به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف؛ به نقل از ایلام پویا، پاسدارى از کیان اسلام و شریعت بدون نظارت و مشارکت همگانى در ارشاد و دعوت یکدیگر به انجام نیکى‏‌ها و مبارزه با کژی‌‏ها ممکن نبود، و این وظیفه خطیر بر دوش همه امت اسلامى از زن و مرد قرار دارد.

«الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛ مردان و زنان مؤمن بعضى از ایشان اولیاء بعض دیگرند، امر به معروف مى‌‏کنند و از منکر نهى مى‏‌کنند.توبه/۷۱»
خداوند در این آیه، به زنان و مردان با ایمان ولایت مى‌‏دهد در امور دیگران و شئون اجتماعى دخالت کنند هریک دیگرى را به معروف واداشته و از منکر و پلیدی‏ها باز بدارد.

بر این اساس، افزون بر مردان، زنان مسلمان و وظیفه آشنا نیز، تلاش داشتند سهم خود را در دعوت مردم به دین و سفارش دیگران به انجام وظایف دینى و پرهیز دادن دیگران از گناه، ادا کنند.
فاطمه زهرا(س) در خطبه معروفِ خود در مسجد پیامبر که رساترین فریاد امر به معروف و نهى از منکر، در جامعه اسلامى پس از پیامبر بود، دعوت‏گرى و حساسیت عمومى مردم در صیانت از ارزش‏ها را، سبب صلاح و قوام امت اسلام شمرد؛

حضرت زهرا «الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَهً لِلعامَّهِ؛ خداوند امر به معروف را موجب صلاح عامه مردم قرار داد.»
پس از پیامبر بانوان، در حوزه آگاهى و توان خود، مردم، به ویژه نوجوانان و زنان تازه مسلمان و کنیزکان را به وظایف دینى توجه میدادند و با اندرز و موعظت، آنان را از بدى‏‌ها و گناه باز می‌‏داشتند.

برخى از بانوان زیرک و فرزانه، از سوى خلفا رسماً براى نظارت بر انجام برخى از کارهاى عمومى و امر به معروف و نهى از منکر نامزد شدند. این وظیفه، سپس‏ها امور حسبه نام گرفت.
شفاء، از زنان صحابى بود که با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بیعت کرد. درباره‌‏اش نوشته‏‌اند:
«کانت من عقلاء النساء و فضلائهن؛ از زنان فاضل و خردمند بود…» وى، در عهد پیامبر زنان را ارشاد و راهنمایى مى‌‏کرد.
شفاء، پس از پیامبر نیز در راهنمایى مردم به نیکى‏‌ها و برحذر داشتن آنان از بدى‌‏ها و پلیدى‌‏ها کوشا بود. درایت و خردمندى او در سامان دادن به کارها و نظام بخشیدن به امور زنان و مردان چنان بود که عمر، با او مشورت مى‌‏کرد و از رهنمودهاى او سود مى‌‏برد.

«کان عمر یقدّمها فى الرأى و یرعاها و یفضلها و ربّما ولاها شیئا من السوق؛ عمر نظر و رأى شفا را پیش مى‌‏داشت، پاس حرمت او را داشته او را بر دیگران برترى داده و گاه برخى از امور بازار را به او وا مى‌‏گذاشت.»

سمراء، از دیگر بانوانى بود که در ارشاد ناآگاهان و تأدیب کژراهان و قانون‏‌شکنان، فعّال بود:
«و کانت ترتدى درعا غلیظا و خمارا غلیظا و بیدها سوط تؤدب الناس و تأمر بالمعروف و تنهى عن المنکر؛ وى چادر و روسرى درشت و ضخیم مى‌‏پوشید. در دستش تازیانه‏اى بود که با آنان مردم را ادب مى‌‏کرد. وى، مردم را به نیکى‌‏ها سفارش و از بدى‏‌ها باز مى‌‏داشت.»

گفته شده: خلیفه دوم سه زن سرشناس به نام: شفاء، ام سلیمان بنت ابى‏حثمه و سمراء بنت نهیک اسدى را، متصدى امور نهى از منکر در بازار مدینه کرده بود.

درایت و شجاعت و وظیفه‏ شناسى برخى از بانوان چنان بود که از ارشاد و رهنمود دادن به خلفا نیز واهمه‏اى نداشتند و آنان را نیز از کجروى و دور شدن از راه و رسم اسلامى هشدار و پرهیز می‏دادند.

تبلیغات جبهه و جنگ
مسلمانان صدر اسلام همسران خود را نیز در جنگ‏ها و سفرهاى جهادى همراه مى‏بردند. پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز این شیوه در میان مسلمانان ادامه یافت. زنان و وسایل آرامش فراهم آورده و نیازهاى عاطفى شوهران خود را برطرف مى‌‏کردند، براى آنان غذا می‏‌پختند و لباس می‌‏شستند. وجود زنان در پیشگیرى از گناه و انحراف سربازان جوان، در مناطق جهادى و سرزمین‏هاى دور از مرکز بسیار کارساز بود.

پرستارى از مجروحین هم بر دوش بانوان قرار داشت؛ کارى که سپس‏ها در جنگ‏هاى نوین بر عهده پرستاران جنگى گذاشته شد و زنان، زخم‏هاى مجروین را مى‌‏بستند و به آنان غذا مى‏‌دادند.

افزون بر این زنان در مناطق فتح شده و در میان نومسلمانان، اسلام را معرفى و تبلیغ مى‏کردند، آنان با لطف و عواطف سرشار زنانه به کودکان و زنان اسیر آرامش داده فضاى خشن و رعب ‏انگیز جنگ را تلطیف کرده و آداب و احکام اسلامى به نومسلمانان مى‌‏آموختند.

در نهایت بانوان دین‌‏پرور و فداکارى که در اردوگاه‏هاى جنگى مستقر بودند، برادران و همسران خود و مردان دیگر را تشویق مى‌‏کردند از اسلام دفاع کنند و در راه پیشبرد دین شجاعانه بجنگند. افراد ترسو و عافیت‏ طلب همواره مورد سرزنش زنان قرار مى‏‌گرفتند و این خود روحیه فتوّت و جوانمردى را در میان رزمندگان اسلام، تقویت مى‏‌کرد.

در نبردهاى آزادى‏ بخش مسلمانان با امپراطوری‌هاى ایران و روم و جنگ‏هاى مسلمانان در سند و آفریقا، شاهد حضور جمع بزرگى از زنان کارآمد و با درایتیم. این فرشتگان سبک‏ روح، افزون بر انجام وظایف خانوادگى و تبلیغات جبهه و جنگ،در مواقع حساس و هنگام به خطر افتادن سپاه مسلمانان، لباس رزم پوشیدند.

تنظیم از فرشته سنجیده

 


همچنین ببینید

آموزش، یادآوری، ارشاد از پیش نیازهای امر معروف و نهی از منکر است

به گزارش خبرگزاری فرهنگسرای معروف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.