معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

امر به معروف از نگاه یک کارشناس مذهبی

معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، گفت: امر به معروف یعنی عاشق دیگری شدن و برای دیگران دلسوزی کردن و نهی از منکر به معنی داشتن دغدغه ترک گناه دیگران است.

به گزارش خبرگزاری فرهنگسرای معروف به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام محمد صادق کفیل در نشست تخصصی «اوصاف یاران امام عصر بر اساس آیات قرآن» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از شاخص های حکومت امام زمان(عج) یاد کرد و گفت: در زمان آن حضرت مردم به اندازه ای عاشق یکدیگر می شوند که تحمل اشتباه دیگری را ندارند و در واقع امر به معروف شاخص عشق بازی جامعه نسبت به یکدیگر است.
وی با تلاوت آیه ۴۱ سوره حج افزود: امام زمان(عج) از راهکارهای اقامه نماز، احیای زکات و امر به معروف و نهی از منکر استفاده می کنند تا جامعه توحیدی ایجاد شود.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: جامعه ای خداگرا می شود که نماز را اقامه کند و اینگونه است که پیوند با توحید محکم می شود، با پرداخت زکات نیز پیوند مردم بیشتر می شود و تمام کینه ها از بین می رود.
وی افزود: در چنین زمانی است که مردم از نظر اقتصادی به عنوان مهمترین محور زندگی به یکدیگر توجه دارند و امام زمان (عج) با ایجاد این توجه یک جامعه توحیدی را بنا می کنند.
کفیل در ادامه آیه ۵۵ سوره نور را مبنای بحث خود قرار داد که با توجه به روایات ائمه علیهم السلام به موضوع حکومت جهانی امام زمان (عج) اشاره دارد.
این کارشناس مذهبی حوزه مهدویت گفت: بر اساس عبارت «وعد الله» در این آیه، حکومت امام زمان(عج) وعده الهی عنوان شده است است و با توجه به آیات قرآن وعده های الهی تخلف ناپذیر است و قطعیت دارد.
وی افزود: تاسیس حکومت جهانی به مومنانی وعده داده شده که عمل صالح داشته باشند. یعنی ایمان به تنهایی فایده ای ندارد و بسیاری از مفسران همچون علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و سید قطب صاحب تفسیر فی ظلال القرآن معتقدند که انسان به هر اندازه ایمان بیشتری داشته باشد، اعمال صالحش نیز بیشتر می شود.
معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اضافه کرد: البته منظور آیه درباره حکومت های گذشته مومنان این نیست که خلافت الهی در تمام زمین بوده بلکه این آیه شباهت در اصل خلافت را بیان می کند. به عبارت دیگر قبلا خلافت توسط مومنان در بخشی از زمین بوده است.
وی درباره واژه «دین» در آیه موردنظر گفت: خدا در این آیه نگفته دین اسلام بلکه دینی را مطرح کرده که خدا آن را می پسندد و از واژه «ارتضی» استفاده شده و زمانی که این واژه را بررسی می کنیم در آیه اکمال دین (آیه سوم سوره مائده) به کلمه «رضیت» برمی خوریم و می بینیم که با ظرافتی به حکومت تشیع در حکومت امام زمان اشاره می کند.
کفیل درباره «من بعد خوفهم امنا» در آیه ۵۵ سوره نور گفت: قبل از ظهور امام زمان(عج) در میان انسان ها ترس و خوف از نظر جانی و دینی وجود دارد که در زمان حکومت امام زمان به امنیت تبدیل می شود که این امنیت جسمی و روحی به انسان ها آرامش می دهد.
وی افزود: هدف ظهور امام زمان(عج) پرستش خدا و ایجاد جامعه توحیدی است و تمدن خودگرا جای خود را به تمدن خداگرا می دهد و همه «ایسم»هایی که امروزه بر اساس خودگرایی و انسان محوری است به خدامحوری تبدیل می شود و ذره ای شرک وجود نخواهد داشت.
نشست «اوصاف یاران امام عصر بر اساس آیات قرآن» سه شنبه شب به همت کمیته نشست های تخصصی و دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با عنوان «روشنا» و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) برگزار شد، این سلسله نشست ها در طول برگزاری نمایشگاه با برگزاری چهار نشست دیگر از سوی این بنیاد ادامه خواهد داشت.

لینک خبر


همچنین ببینید

عاقبت ترک امر به معروف و نهی از منکر در کلام امام جواد علیه السلام

امام جواد (علیه السلام) در حدیثی می فرماید: «امر به معروف و نهى از منکر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.