ﻃﺮاﺣﻰ ﻣﺪل اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜﺮ ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻧﺠﻴﺮه ﻧﺘﺎﻳﺞ

ﺳﻴﺪﻣﺤﻤﺪﻫﺎﺷﻢ ﭘﻮرﻣﻼ** ﻣﺴﻠﻢ ﺑﺎﻗﺮی ***زﻫﺮا ﻣﻬﺮﺑﺎن

* اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﻜﺪه اﻟﻬﻴﺎت و ﻣﻌﺎرف اﺳﻼﻣﻰ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻴﺮاز (ﻧﻮﻳﺴﺪه ﻣﺴﺌﻮل)pourmola@shirazu.ac.ir
** اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﻜﺪه اﻗﺘﺼﺎد ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻴﺮازbagherimoslem@shirazu.ac.ir
*** ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻰارﺷﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ داﻧﺸﮕﺎه ﻛﺎﺷﺎنmehraban@grad.kashanu.ac.ir

ﭼﻜﻴﺪه

اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜﺮ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻰ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ آﻣﻮزهﻫﺎی دﻳﻦ ﻣﺒﻴﻦ اﺳـﻼم ﺿـﺎﻣﻦ اﻗﺎﻣـﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ و ﺣﺪود اﻟﻬﻰ اﺳﺖ. اﺟﺮای اﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀﻪ ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﺻﺤﻴﺢ، ره آوردﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده دﻧﻴﻮی و اﺧﺮوی، در ﺳﻄﺢ ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارد و ﺟﺎﻣﻌﻪ را در ﻣﺴﻴﺮ رﺳـﺘﮕﺎری ﭘـﻴﺶ ﺧﻮاﻫـﺪ ﺑﺮد. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف اراﺋﻪ ﻣﺪﻟﻰ از اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻰ اﺟـﺰای ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺿـﻤﻦ ﺑﻬﺮهﮔﻴـﺮی از ﻣﻔﻬـﻮم ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ زﻧﺠﻴـﺮه ﻧﺘــﺎﻳﺞ و روش ﺗﺤﻠﻴــﻞ ﻣﺤﺘــﻮای ﻛﻴﻔــﻰ ﻣــﺪﻟﻰ ﻣﺘﺸــﻜﻞ از ورودی ﻫــﺎ (ﺷــﺮاﻳﻂ واﺟــﺐﺷــﺪن، وﻳﮋﮔﻰﻫﺎی آﻣﺮﻳﻦ و ﻧﺎﻫﻴﺎن، دﻻﻳﻞ ﺗﺮک اﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀـﻪ، ﻋﻠـﻞ ﮔـﺮاﻳﺶ ﺑـﻪ ﻣﻌـﺎرﻳﻒ و ﻣﻨﻜـﺮات)، ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ (ﻣﺮاﺗﺐ و روشﻫﺎی اﻣﺮ ﺑـﻪﻣﻌـﺮوف و ﻧﻬـﻰ از ﻣﻨﻜـﺮ)، ﺧﺮوﺟﻰﻫـﺎ (ﻓـﺮدی و ﺟﻤﻌـﻰ)، ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎ (اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﻴﺎﺳﻰ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ، ﻣﺬﻫﺒﻰ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ و ﻗﺎﻧﻮﻧﻰ) و ﺗﺄﺛﻴﺮات (دﻧﻴﻮی و اﺧـﺮوی) اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻤﻴﻖ در ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮای ﺗﻮانﻣﻨﺪﺳﺎزی آﻣﺮان و ﻧﺎﻫﻴﺎن اﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀـﻪ اﻟﻬـﻰ، ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺻﻮﻟﻰ اﻧﮕﻴﺰهﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﻣﻨﻜـﺮ و اراﺋـﻪ راهﻛﺎرﻫـﺎﻳﻰ ﺟﻬـﺖ رﻓـﻊ آن، ﻓﺮﻫﻨﮓﺳـﺎزی در ﺳﻄﺢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮای اﺟﺮای اﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀﻪ اﻟﻬﻰ و رواج آن، ﻃﺮاﺣﻰ ﻣﻜﺎﻧﻴﺰمﻫـﺎی دﻗﻴـﻖ ﺗﺮﺑﻴﺘـﻰ ﺑـﺮای اﺟﺮای اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬـﻰ از ﻣﻨﻜـﺮ ﺑﻪﮔﻮﻧـﻪای اﺛـﺮﺑﺨﺶ از ﺟﻤﻠـﻪ راهﻛﺎرﻫـﺎی ﺗﻘﻮﻳـﺖﺑﺨـﺶ ورودی و ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺟﻬﺖ رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎ و ﺗﺎﺛﻴﺮات ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ.

ﻣﻘﺪﻣﻪ

اﻣﺮوزه ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ و ﻛﻨﺘـﺮل اﺟﺘﻤـﺎﻋﻰ ﺑـﻪ ﻳـﻚ ﻣﺴـﺌﻠﻪ ﺑﻨﻴـﺎدﻳﻦ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳـﻰ ﺑـﺪل ﮔﺸـﺘﻪ (Friedkin, 2015: 40) و در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن رﺳﻤﻰ و ﻏﻴﺮرﺳـﻤﻰ اﺟﺮاﻳـﻰ ﻣﻰﺷﻮد. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﺑﺮوﻛﺮاﺳﻰ ﻳﻜﻰ از اﺷﻜﺎل ﻛﻨﺘﺮل اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﺳﺖ (Saragi & Slembrouck, 2014: 6) ﻛﻪ ﺑﻪﺻﻮرت رﺳﻤﻰ اﻧﺠﺎم ﻣﻰﺷﻮد. ﻛﻨﺘﺮل ﻏﻴﺮرﺳﻤﻰ اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻧﻴﺰ زﻣﺎﻧﻰ اﺗﻔﺎق ﻣﻰ اﻓﺘﺪ ﻛـﻪ ﻣﺮدم ﻋﺎدی، اﻗﺪاﻣﺎﺗﻰ را اﻧﺠـﺎم ﻣﻰ دﻫﻨـﺪ ﺗـﺎ ﻧﻈـﻢ ﻋﻤـﻮﻣﻰ ﻣﺤﻘـﻖ ﺷـﻮد و از ﺟـﺮم و ﮔﻨـﺎه ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻳﺪ .(Emery, Trung & Wu, 2015: 4) ﺑﺮرﺳﻰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺻـﻮرت ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﻧﺸـﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ ﻛﻪ اﻫﻤﻴﺖ، ﺿﺮورت و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻛﻨﺘﺮل اﺟﺘﻤـﺎﻋﻰ در ﺟﻮاﻣـﻊ ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻛـﺎﻣﻼً ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺷﺪه و ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه ای ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺨﺸﻴﺪه اﺳﺖ.

اﺳﻼم ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻛﺎﻣﻞﺗﺮﻳﻦ دﻳﻦ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪای ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺮای زﻧﺪﮔﻰ ﻓـﺮدی و اﺟﺘﻤـﺎﻋﻰ اﻧﺴـﺎنﻫﺎ اراﺋﻪ ﻛﺮده و ﺑﺎ ﻇﺮاﻓﺖ ﺗﻤﺎم ﺑﻪ ﻛﻠﻴﺎت و ﺑﺮﺧـﻰ ﺟﺰﺋﻴـﺎت ﻣﺴـﺎﺋﻞ ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﭘـﻴﺶ روی ﺑﺸـﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. اﺳﻼم ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﻧﺘﻈﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ، آﻣﻮزهﻫﺎ و راﻫﺒﺮدﻫﺎﻳﻰ را ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻰ ﻛـﺮده ﻛﻪ ﻫﻢ از ﺟﻨﺒﻪ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮاﻧﻪ ﺑـﺪان ﺗﻮﺟّـﻪ ﻣﻰﺷـﻮد و ﻫـﻢ از ﺟﻨﺒـﻪ ﻣﺼـﻮنﻣﺎﻧـﺪن آﻧـﺎن در ﺑﺮاﺑـﺮ ﺧﻄﺮات و آﻓﺎت ﻓﺮدی و ﮔﺮوﻫﻰ، ﻣﻮرد اﻫﺘﻤﺎم ﺟﺪّی ﻗﺮار ﻣﻰﮔﻴﺮد ﻛﻪ ﻓﺮﻳﻀﺔ اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜﺮ ﻳﺎ ﻫﻤﺎن ﻣﺸـﺎرﻛﺖ ﻋﻤـﻮﻣﻰ و ﻧﻈـﺎرت ﻫﻤﮕـﺎﻧﻰ از ﺟﻤﻠـﺔ اﻳـﻦ راﻫﺒﺮدﻫﺎﺳـﺖ (اﻛﺒﺮی دﺳﺘﻚ، ١٣٩۴: ٢). ﺑﺴﻂ ﻧﻴﻜﻰﻫﺎ و ﻃﺮد ﺑﺪیﻫﺎ و ﺑـﺪﻳﻦﺳـﺎن ﭘﻴﺸـﺒﺮد اﻫـﺪاف اﺳـﻼم، در واﻗﻊ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﮕﺎه دﻳﻨـﻰ، ﻣﺴـﺌﻮﻟﻴﺖ در ﺑﺮاﺑـﺮ ﺧﺪاﺳـﺖ (ﺑـﺎﻫﻨﺮ و روﺣﺎﻧﻲ، ١٣٩٣: ١١٨)؛ اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ در ﻣﻠﺖﻫﺎی دﻳﮕﺮ اﻣﺮوز دﻧﻴﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮن دﻳﻨـﻰ وﺟﻮد ﻧﺪارد (ﺟﻮادیﻧﻴﺎ، ١٣٨٧: ۵٢) و ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی وﺟﻬﻪای ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪﻓﺮد از اﺳﻼم ﺷﺪه اﺳﺖ.

اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ از ﻣﻨﻈﺮ دﻳﻦ ﺧﺎﺗﻢ، ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ و ﺣﻴﺎﺗﻰ اﺳـﺖ؛ ﭼﺮاﻛـﻪ اﺟـﺮای ﺻـﺤﻴﺢ آن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﺪاوم ارزشﻫﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌـﻪ (ﻳﻮﺳـﻒزاده، ١٣٩٢: ٢۶) و ﺑـﻪﻃـﻮرﻛﻠﻰ ﺳﻌﺎدت ﺟﺎﻣﻌـﻪ (ﻣﺤﺴﻨﻲدﻫﻜﻼﻧﻲ، اﻳﺰدیﻓﺮد و ﻣﻨﺘﻈـﺮی، ١٣٩۴: ٨٨) ﻣﻰﺷـﻮد. ﺑـﻪ ﻫﻤـﻴﻦ دﻟﻴـﻞ در ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ و رواﻳﺎت اﺷﺎرات ﻓﺮاواﻧﻰ ﺑﺪان ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭼﻨﺎنﻛﻪ در ﻗﺮآن ﻛـﺮﻳﻢ ﻣﻰﻓﺮﻣﺎﻳـﺪ: »ﺑﺎﻳﺪ از ﺷﻤﺎ، ﮔﺮوﻫـﻰ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﻛـﻪ دﻋـﻮت ﺑـﻪ ﺧﻴـﺮ و اﻣـﺮ ﺑـﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬـﻰ از ﻣﻨﻜـﺮ ﻛﻨﻨـﺪ« (ﺣﺞ: ١٠۴). از دﻳﮕﺮ آﻳﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺷﺎره دارد، آﻳﻪ ١۵٧ ﺳﻮره اﻋـﺮاف اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻣﻰﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: »ﻫﻤﺎن ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ از اﻳﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎده و ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ درس ﻧﺎﺧﻮاﻧﺪه ﺧﻂ ﻧﻨﻮﺷـﺘﻪ، ﻛﺴـﻰ ﻛـﻪ او را در ﻧﺰد ﺧﻮد در ﺗﻮرات و اﻧﺠﻴﻞ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﻰﻳﺎﺑﻨﺪ، ﭘﻴﺮوی ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ آﻧﻬﺎ را ﺑـﻪ ﻫـﺮ ﻛـﺎر ﭘﺴﻨﺪﻳﺪه ﻓﺮﻣﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ و از ﻫﺮ ﻛﺎر زﺷﺖ ﺑﺎزﻣﻰ دارد … آن ﻫﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ رﺳﺘﮕﺎرﻧﺪ.« در آﻳﻪ ١١٠ ﺳﻮره آل ﻋﻤﺮان ﻧﻴﺰ آﻣﺪه اﺳﺖ: »ﺷﻤﺎ (ﻣﺴﻠﻤﺎن ﻫـﺎ) ﺑﻬﺘـﺮﻳﻦ ﮔﺮوﻫـﻰ ﻫﺴـﺘﻴﺪ ﻛـﻪ (از ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪا) ﺑﺮ ﻣﺮدم (ﺟﻬﺎن) ﭘﺪﻳﺪار ﺷـﺪه اﻳﺪ، ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﭘﺴـﻨﺪﻳﺪه اﻣـﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻴـﺪ و از ﻛـﺎر زﺷﺖ ﺑﺎز ﻣﻰدارﻳﺪ و ﺑﻪ ﺧﺪا (در آﻧﭽـﻪ ﻧـﺎزل ﻛـﺮده) اﻳﻤـﺎن ﻣـﻰ آورﻳـﺪ. ﻋـﻼوه ﺑـﺮ آﻳـﺎت، رواﻳﺎت ﺑﺴﻴﺎری ﻧﻴﺰ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﺗﺄﻛﻴﺪ داﺷـﺘﻪاﻧـﺪ. در ﺣﻜﻤـﺖ ٣٧۴ ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏـﻪ آﻣـﺪه اﺳـﺖ: «ﻫﻤﻪ ﻛﺎرﻫﺎی ﺧﻮب ﺣﺘﻰ ﺟﻬﺎد، در ﺑﺮاﺑﺮ اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜﺮ ﭼﻮن ﻗﻄـﺮه ای اﺳـﺖ در درﻳﺎی ﻋﻤﻴﻖ»

ﻧﻜﺘﻪ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ در ﺧﺼﻮص اﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀـﻪ اﻟﻬـﻰ ﻓﺮاﮔﻴﺮ ﺑـﻮدن آن اﺳـﺖ؛ ﺑـﻪﻧﺤـﻮی ﻛـﻪ ﺣﻮزهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﺷـﺌﻮن اﺳـﻼﻣﻰ، ﺣﻘـﻮق ﺷـﻬﺮوﻧﺪی، اﻣﻨﻴـﺖ و اﻧﻀـﺒﺎط اﺟﺘﻤـﺎﻋﻰ، ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﻰ، ﺣﻔﻆ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴـﺖ و ﺣﻔـﻆ اﻣـﻮال ﻋﻤـﻮﻣﻰ را درﺑﺮﻣﻰﮔﻴـﺮد و ﺑـﻪ ﺗﻌﺒﻴـﺮ دﻳﮕﺮ، ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﺣﻮزهﻫﺎی زﻧﺪﮔﻰ اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻣﻰﺷﻮد. در ﺗﻤﺎﻣﻰ اﻳﻦ ﺣﻮزهﻫﺎ، اﻳﻦ وﻇﻴﻔـﻪ ﺑﺮ رواﺑﻂ ﻣﺮدم ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، ﻣﺮدم ﺑﺎ دوﻟﺖ و دوﻟﺖ ﺑﺎ ﻣﺮدم ﻧﻴﺰ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﻰ اﻓﻜﻨـﺪ. ﻗـﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳـﻰ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻰ اﻳﺮان ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﻟﻬﺎم از آﻣﻮزه دﻳﻨﻰ اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜـﺮ، ﺑـﻪ درﺳـﺘﻰ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﺤﻮر ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮده اﺳﺖ. ﺑـﻪ ﻣﻮﺟـﺐ اﺻـﻞ ﻫﺸـﺘﻢ ﻗـﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳـﻰ «در ﺟﻤﻬـﻮری اﺳﻼﻣﻰ اﻳﺮان دﻋﻮت ﺑﻪ ﺧﻴﺮ، اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜﺮ وﻇﻴﻔﻪای اﺳﺖ ﻫﻤﮕﺎﻧﻰ و ﻣﺘﻘﺎﺑـﻞ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﻣﺮدم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، دوﻟﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮدم و ﻣﺮدم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوﻟﺖ» (ﺟﻮان راﺳـﺘﻪ، ۱۳۹۴: ۶۲)

ﻃﺮح اﻳﻦ ﻣﻬﻢ در ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻰ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻰ اﻳﺮان، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑـﺎ اﻧﮕﻴـﺰه ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻰ اﺑﻌﺎد و ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜﺮ در ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺪل ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻧﺠﻴـﺮه ﻧﺘـﺎﻳﺞ، ﺷـﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس، ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻰ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳـﻼﻣﻰ اﻋـﻢ از ﻗـﺮآن و ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﺣـﺪﻳﺜﻰ، ورودی، ﻓﺮاﻳﻨﺪ، ﺧﺮوﺟﻰ، ﭘﻴﺎﻣﺪ و ﺗﺄﺛﻴﺮات اﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀـﻪ ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻰ و اراﺋـﻪ ﻣﻰﮔـﺮدد. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﻫـﺪف اﺻﻠﻰ ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از «ﻃﺮاﺣﻰ ﻣﺪل اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﻣﺮ ﺑﻪﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻰ از ﻣﻨﻜـﺮ ﻣﺒﺘﻨـﻰ ﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻧﺠﻴﺮه ﻧﺘﺎﻳﺞ»…. ادامه مقاله را می توانید دانلود کنید و مطالعه فرمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.