به گزارش خبرگزاری رسا حجت الاسلام و المسلمین رضاییمهر مدیر مرکز پاسخگویی به شبهات دینی حوزه در پاسخ به این سوال که یکی دیگر از مباحثی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر بوده، اقتصاد مقاومتی است، تا چه اندازه توانستیم که در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق عمل کنیم و حوزه چه نقشی میتواند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد گفت: من نکتهای درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی عرض کنم، اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مبتنی بر مؤلفههای نظری و عملی اقتصاد خود اتکایی و این مسأله در دو حوزه قابل بررسی است، یکی حوزه نظری به این معنی که مبانی نظری ما در اقتصاد باید به گونهای باشد که استقلال اقتصادی را نتیجه بدهد یعنی چه تفکراتی من در اقتصاد دارم، تفکراتم باید طوری باشد که استقلال اقتصادی را نتیجه دهد این میشود مبانی نظری اقتصاد مقاومتی؛ اما حوزه علمیه ناظر به عملکرد است یعنی عملکرد ها و طرح های اقتصادی ارائه شده باید در راستای همان مبانی نظری صورت پذیرد.
انسان تا نقشه ساختمان را نداشته باشد اصلاً نمیتواند یعنی منطقی نیست که آجر روی آجر بگذارد، همیشه اول نقشه کشیده میشود و بعد ساختمان احداث میشود، ممکن است که بدون نقشه، ساختمانی ساخته شود اما ساختمان و بنای معقول و منطقی، نتیجه آن نخواهد بود، لذا در حوزه عمل هم ، اقتصاد مقاومتی یعنی عمل کردن بر اساس همان مبانی نظری که نتیجه آنها اقتصاد مقاومتی میشود، یعنی تمامی طرحها و پروژههای اقتصادی ما باید بر سیاست خود اتکایی تدوین و پی ریزی شود، البته این را هم بگویم که اقتصاد مقاومتی با این رویکردی که عرض کردیم مستند دینی دارد، یعنی مبانی قرآنی و روایی دارد که بحث دیگری است و جای خود را دارد.
حوزه علمیه در تفسیر و تبیین اقتصاد مقاومتی در دو حوزه نظری و عملی، نقش مهمی دارد ، مثلا در حوزه نظر میتواند با تشکیل جلسات کارشناسانه علمی مبتنی بر متون دینی قضیه را کالبدشکافی، معنی یابی و مفهوم شناسی کند.اقتصاد مقاومتی به لحاظ مفهومی چیست، مبانی نظریاش چیست؟ اینها را بدهد دست مسؤولانی که میخواهند بر اساس این مبانی کار کنند، پروژهها و طرحها پیریزی شود، در حوزه مفهوم شناسی، مبانی نظری تا معلوم نشود ما در عمل میمانیم، آن مبانی نظری که نتیجهاش استقلال اقتصادی و اقتصاد خود اتکایی است باید مشخص و معلوم شوند آنها را از کجا باید به دست آورد یکی از منابع تحقیق در این خصوص حوزه علمیه است ، حوزه باید نقش مهمی داشته باشد، از طرفی در حوزه عمل هم که خاص حوزه نیست، همانگونه که دیگران طرح میدهند حوزه هم میتواند در این زمینه نقش ایفا کند ، سوای اینکه در حوزه نظر کار میکند در حوزه عمل هم طرح اقتصادی بدهد.
*اقتصاد دانان حوزوی نقشه راه تحقق اقتصاد مقاومتی را تبیین کنند
امروز حوزه علمیه فرزندانی دارد که در اقتصاد،اهل نظر و اقتصادان و در رشتههای مختلف طرحهای جدی و بنیادین دارند، پروژههای بزرگ اقتصادی دارند و همین روحانی میتواند همین طرح را بیاورد، یا اگر طرح ندارد فکرش را دارد و میتواند طرح جدید ارائه دهد.
یک نقش دیگری که اینجا مطرح است تبلیغ این موضوع است، یعنی حوزه در تبلیغ اقتصاد مقاومتی هم مسؤولیت دارد، مبلغ ما در فرصت های تبلیغی بویژه در ماه رمضان که فضای خوب و معنوی است و مردم آماده شنیدن هستند و میخواهد چیزی بفهمند لازم است به عنوان مسأله ای از مسائل مهم روز به چیستی و تبیین اقتصاد مقاومتی بپردازد بنابراین وقتی رهبر تشخیص داده است که طرح و بررسی این مسأله ضروری است و باید بحث بشود حوزه انقلابی هم باید ورود پیدا کند و مردم را نسبت به حقیقت آن مسأله و ملزومات آن از جمله قناعت داشتن آگاه کنند.
*اقتصاد مقاومتی باید از خانوادهها شروع شود
در زندگی شخصی نباید اسراف کرد، ریخت و پاش کرد، وقتی یک نفر، یک خانواده، صد خانواده و یک کشور ریخت و پاش نکردند آمار قابل توجهی از منابع حفظ شده و به هدر نمیرود و این همه منابع، سرمایه و ثروت ملی می شود ، اگر هر نفر یک لیوان آب کمتر مصرف کند در کشور چقدر میشود؟ البته وقتی اینها جمع شد میبینی که ثروت را داری و کشور دیگری نمیتواند تهدید کند و برای شما شاخ و شانه بکشد، اصلاً نیازی به دیگران نخواهیم داشت و این مسأله مبنای دینی دارد قرآن میفرماید کلوا وشربوا و لا تسرفوا؛ اسراف نکنید.
اکنون در حوزه اقتصاد مقاومتی به برهان آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ» باید گفت مصداق بالا بردن استطاعت و قوت جامعه اسلامی ، نوآوری است؛ یعنی غیر از لزوم قناعت و عدم اسراف و تمام مسائلی که در آیات و روایات آمده است یکی از موجبات اقتدار نظام اسلامی نوآوری و تولید ملی است، چطور ما در این سالهای تحریم تولیدات فراوان داشتهایم در حالی که تحریم هم بود، الان هم میتوانیم داشته باشیم، و اصلا به حکم آیه شریفه اقدام در جهت نوآموری و تولید ملی از واجبات است و از همین رهگذر است که میتوان شاهد اقتصاد مقاومتی و بلکه استقلال در همه زمینه ها بود که نتیجه آن هم استقلال کشور و عدم اتکائ به دیگران است.
ولی به لطف خدا توانستیم نوآوری داشته باشیم و رشد کنیم، الان هم می توانیم در سایهی اقتصاد مقاومتی با تقویت تولید ملی و نوآوری در تولید نه تنها نیازمند دیگران نباشیم بلکه به قدرت اقتصادی در جهان تبدیل شویم.
هر چه تولید ملی بالا برود وابستگی به بیرون کمتر میشود و لذا استقلال و خود اتکایی حاصل میشود.