به گزارش پایگاه خبری فرهنگسرای معروف؛ حجتالاسلام زرگر «دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر» به این پرسش پاسخ میدهد و در عین حال نکات جالبی در قبال اصل هشتم مطرح کرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه سیرۀ ائمه نشأت گرفته از امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: «چرا امام حسین(علیهالسلام) قیام کرد؟ بهخاطر امر به معروف، حقیقتاً ائمه و بزرگان دین در طول زندگی درگیر امر به معروف و نهی از منکر بودند.»
وی افزود: «طبیعی بود باید برای امر به معروف در نظام اسلامی کار میشد؛ ازاینرو ستاد از سال ۷۲ شروع به کار کرد.»
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: «بعد از آنکه ما خدمت آیتالله جنتی آمدیم درخواست کردیم اجازه دهند اصل هشتم را در سال ۷۲-۷۳ قانونمند کنیم.» ایشان فرمودند: «شما بروید مجلس، صحبت کنید ببینید آیا بستر فراهم است، آیا مجلس آمادگی دارد این قانون را تصویب کند؟»
زرگر خاطرنشان کرد: «ما در آن مقطع سراغ ریاست محترم مجلس رفتیم» او گفت: «اصلاً زمینه فراهم نیست. آن مقطع فضا بهگونهای بود که امر به معروف و نهی از منکر را بهمنزلۀ درگیری و دعوا میدانستند.»
«به یاد داریم در همان مقطع از ۱۲ هزار نفر در تهران پیرامون امر به معروف سؤال کردیم، برخی مدعی شده بودند: «حرام است، نباید انجام شود» اما اکنون فضا تغییر کرده و فعالیتهای فرهنگی خوبی انجام شده و جواب نظرسنجی تغییر کرده است.»
این مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه اصل هشتم در چهار دولت(دولتهای هفتم، هشتم، نهم و دهم) در دستور کار قرار گرفت، تأکید کرد: «در دورههای هفتم و هشتم در صحن دولت آمد. دو جلسه دولت هم به این موضوع اختصاص پیدا کرد اما بهجایی نرسید و به دولت بعدی سپرده شد.»
حجتالاسلام زرگر اضافه کرد: «دولت نهم هم که به روی کارآمد به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع داد و دوباره ۲۲۰۰ ساعت روی آن کار شد(در کمیسیونهای مختلف دولت مطرح شد) سرانجام در هیئت دولت تصویب شد و نامهای هم به مجلس نوشته شد اما متأسفانه نامه امضاء نشد.»
وی گفت: «سرانجام از طریق مجلس اقدام کردیم و آنچه بهعنوان لایحه تهیه شده بود در قالب طرح در مجلس مطرح شد؛ در مجلس هم مفصل بر روی آن کار شد.»
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر دربارۀ نگرانیهایی که در قبال قانون حمایت از آمران به معروف مطرح میشود و اینکه برخی مدعی آن هستند که با حقوق شهروندی مغایرت دارد، تصرح کرد: «در قانون ظرفیتهای بسیار خوبی برای امر به معروف پیشبینی شده است، اینگونه نیست آمر به معروف اختیار داشته باشد، هر کار کند.»
زرگر، به ردههای امر به معروف اشاره کرد و «دولت به مردم، مردم به دولت و مردم به مردم» را از ردههای مهم امر به معروف دانست و گفت: «مردم میتوانند به مردم و دولت امر به معروف کنند؛ حق مردم است ضمن آنکه در قانون نیز به جایگاه آمر به معروف پرداخته شده است.»
در مادۀ ۷ آمده است: «پیشبینی شده اگر کسی مقابل آمر به معروف و ناهی از منکر ایستادگی کرد و تخلف او هم محرض شد، باید برخورد صورت گیرد.»
همچنین در مادۀ ۱۱ آمده است: «قوۀ قضائیه مکلف شده در سراسر کشور شعب ویژهای برای حمایت آمر به معروف ایجاد کند تا اگر اتفاقی رخ داد، ویژه به آن رسیدگی شود؛ بنابراین در دیوان عدالت اداری و همچنین دیوان عالی کشور شعب ویژهای برای این کار به دستور رئیس قوۀ قضائیه ایجاد شده است.»
* حد و حدود آمر به معروف و ناهی از منکر مشخص است
وی در خصوص واکنشهایی که نسبت به حمایت از آمران به معروف صورت گرفت، گفت: «برای آمر به معروف و ناهی از منکر حد و حدودی مشخص شده است که از آن نباید فراتر بروند؛ دقیقاً حقوق شهروندی باید رعایت شود اگر رعایت نشود با شخص آمر برخورد میشود.»
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان این مطلب که برای امر به معروف و نهی از منکر باید کار گستردۀ فرهنگی و بادوامی انجام شود، اظهارداشت: «از بودجۀ فرهنگی دستگاهها باید برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرد اما به این مهم عمل نمیشود.»
به اعتقاد او، الان از نظر قانون مشکل نداریم، برای اجرایی کردن قانون نیازمند ضمانت اجرا هستیم. با مواضع دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطالبی که از سوی دولتمردان در قبال نگرانیهایی که نسبت به اجرای این قانون مطرح کرده بودند، پاسخ داده شد؛ آنچه روشن است همه مراحل قانونی این طرح رعایت شده؛ ازاینرو باید منتظر ماند آیا دولت به تصمیم ارکان نظام(مجلس و هیئت حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سهگانه) احترام خواهد گذاشت و در عمل به اجرای قانون تن خواهد داد؟