مطالبات سیل‌زدگان خوزستان پیگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فرهنگسرای معروف به نقل از خبرگزاری فارس از اهواز، نشست مطبوعاتی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر، ظهر امروز و با محوریت تشریح اقدامات این ستاد در سیل و مطالبه‌گری حقوق مردم در بحران اخیر با حضور نماینده این ستاد و جمعی از اصحاب رسانه در محل ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر اهواز برگزار شد.

میثم ماکنالی، نماینده ستاد مرکزی احیا امر به معروف و نهی از منکر در استان‌های سیل‌زده، اظهار کرد: بعد از فرمایشات رهبر انقلاب در ۱۳ فروردین و با توجه به حجم سیل به ما ابلاغ شد تا با حضور در استان خوزستان، ضمن بررسی میدانی وضعیت، شرایط را برای گسیل امکانات به مناطق سیل‌زده خوزستان فراهم کنیم.

وی افزود: به همین دلیل از ۱۵فروردین ماه از سمت دوکوهه به صورت زمینی، وضعیت خروجی آب سد دز و کرخه را بررسی کردیم و با توجه به حوزه کاری جدید ستاد، جهت تحقق مطالبات مردم در این عرصه حضور پیدا کردیم تا به اندازه ظرفیت خودمان مطالبه‌گری کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از ضعف‌های عمده در کشور، نداشتن اطلاعات دقیق برای حل معضلات پیش آمده است و ما تصمیم گرفتیم برای دریافت اطلاعات به صورت میدانی پای کار بیاییم از همین رو حوزه‌های آبریز سد دز و کرخه را به عنوان نقاط آسیب‌زا مشخص و علاوه بر حضور میدانی در این نقاط، شهرستان‌های شوش و شوشتر را نیز در دستورکار خود قرار دادیم.

شهرستان شوش بیشترین تعداد روستاها در کشور

ماکنالی در رابطه با نحوه ارائه خدمات به سیل‌زدگان، عنوان کرد: خدمات‌دهی به سیل‌زدگان خوزستانی در این مدت به دو شکل انجام گرفت که یا استقراری و برای ساکنان در اردوگاه‌ها بود و یا در محل زندگی سیل‌زدگانی که خانه‌هاشان را ترک نمی‌کردند و دلیلشان بی‌اعتمادی به مسوولانی بود که خسارات سیل سال۹۵ جبران نکرده بودند که خود این مسئله نیز آسیب‌های دیگری را مترتب شد و ما نیز در همین راستا اتاق وضعیت اضطراری تشکیل داده و با توجه به بضاعت خود آمدیم تا در کنار مردم باشیم.

وی افزود: با توجه به پراکندگی و آبخوردگی روستاها و با در نظر داشتن اینکه تمام روستاها به طور یکسان با سیل مواجه نبودند شهرستان شوش را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم چرا که طبق بررسی‌های انجام شده، این شهرستان بیشترین تعداد روستاها را در سطح کشور در خود جای داده و همچنین محل تلاقی دو رود بود که حجم سیلاب را دوبرابر می‌کرد؛ از همین رو شوش را به عنوان مرکز خدمات و اطلاعات خود انتخاب کرده و به کل ستادها در کشور فراخوانی مبنی بر تامین نیروی انسانی جهت ساخت‌وساز و ترمیم در مناطق سیل‌زده ارسال کردیم؛ آسیب ناشی از سیل به همه روستاها ۱۰۰درصدی نبود و با دسته‌بندی مانع هرزروی منابع شدیم.

کنار مردم تا فروکش کردن سیلاب و اتمام بحران

نماینده ستاد مرکزی احیا امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، کنار مردم بودن تا فروکش کردن سیل بود، به همین جهت تصمیم گرفتیم برای بعد از این بحران نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم که در همین راستا مجددا به ستادهای کل کشور فراخوانی برای اعزام نیروی انسانی به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی ۱۰ الی ۱۴روزه ارسال کردیم تا نیروهای متخصص جهت بازسازی روستاها خدمات‌دهی کنند که از روزهای آینده ورد خوزستان خواهند شد.

وی افزود: ما فعالیت خود را با عنوان قرارگاه جهادی شهید خلیلی و در شهرستان شوش آغاز کردیم و توانستیم از ۶۰روستای شوش که به‌طور کامل و یا جزئی دچار آبگرفتگی شده بودند به ۱۵روستا و با کمک سپاه فارس و خوزستان خدمات‌دهی کنیم و با توجه به نیازهای مردم در آن روزها در کنارشان بودیم و امیدواریم بتوانیم مطالبات به حق مردم را پیگیری کرده و از تمام ظرفیت‌های خود در این راستا استفاده کنیم.

ماکنالی گفت: امکاناتی که در بازه زمانی سیل در اختیار مردم قرار گرفت یا به صورت مردمی و از مساجد تجمیع شده بود و توسط ستاد از راه‌های زمینی یا هوایی به دست مردم سیل‌زده رسیده بود و یا اینکه کمک‌های مستقیم خود ستاد بود که از این بین می‌توان به ارسال ۱۵۰۰پشه‌بند، ۵۰۰۰ماسک، ۱۵۰۰بسته ۵۰تایی نان، ۸۰۰بشکه آب‌معدنی بزرگ، ۱۵۰۰پماد ضد گزش و استقرار ۳روانشناس بالینی در منطقه اشاره کرد که هزینه‌ای بالغ بر ۵۰الی ۶۰میلیون تومان توسط ستاد به طور مستقیم در همین راستا تامین شد.

وی افزود: از ۱۶فروردین تا ۷اردیبهشت ۴۵نیروی انسانی ستاد در راستای انتقال و جابه‌جایی مردم، نصب چادر و کمک‌های فنی به مردم سیل‌زده خدمات‌دهی کردند که عمده این خدمات در غرب شوش و در منطقه آهودشت و همچنین در شرق شوش و در روستاهای خسرج، میگرن۱،۲و۳ و شنین حسین بود و ما در نظر داریم تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حرکات خود را در راستای مطالبه‌گری حقوق مردم سامان‌دهی کنیم.

لینک خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + نوزده =